Anunci de Brussel·les

Iberia, Vueling i 14 aerolínies més pagaran els vals dels vols anul·lats en la pandèmia

  • La Comissió Europea assegura que s’han compromès a fer-ho en el termini de 7 dies previst per la legislació europea

2
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

Les setze principals aerolínies europees, entre les quals figuren Iberia, Vueling, Ryanair, Air France o Lufthansa, s’han compromès a informar millor i a reemborsar els vals que van imposar als passatgers que van veure cancel·lats els seus vols durant la pandèmia, segons ha anunciat la Comissió Europea. «La major part dels retards en els reemborsos s’han eliminat i totes les aerolínies implicades s’han compromès a resoldre els problemes. És crucial per restaurar la confiança dels consumidors i en depèn la recuperació del sector del transport aeri», ha afirmat la comissària de transports, Adina Valean.

L’anunci és el resultat del diàleg entre aerolínies, Executiu comunitari i autoritats nacionals de protecció del consumidor. «Al principi de la pandèmia algunes aerolínies van imposar els vals als passatgers. Anaven en contra de les regles sobre protecció del consumidor. Era inacceptable. Després de la nostra acció conjunta la majoria han acceptat reemborsar els vals», ha dit el comissari responsable de protecció del consumidor, Didier Reynders.

L’acord inclou sis grans compromisos subscrits per Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling i Wizz Air. En primer lloc, els reemborsos pendents s’hauran de fer en un termini de 7 dies, tal com requereix la legislació de la UE. A més, els passatgers seran informats amb més claredat sobre els seus drets en cas que hi hagi una cancel·lació del vol. Per això, les aerolínies hauran de donar la mateixa importància a les seves pàgines web, correus electrònics i altres canals de comunicació a les diferents alternatives que tenen els passatgers en cas de cancel·lació per part de l’aerolínia: canvi de ruta, reembors en diners i, si l’aerolínia ho ofereix, reembors per mitjà d’un val.

Notícies relacionades

Els vals només es podran expedir en cas que sigui l’opció triada expressament pel passatger. Segons la Comissió Europea, la majoria de les aerolínies han acceptat que els vals que els passatgers es van veure obligats a acceptar a l’inici de la pandèmia i que no han sigut utilitzats siguin reemborsats si el passatger així ho va demanar. A més, els passatgers que van contractar el vol a través d’un mitjancer i que han tingut dificultats per obtenir el reembors podran dirigir-se directament a l’aerolínia i sol·licitar-lo. Les aerolínies es comprometen a informar sobre aquesta opció i sobre les condicions per accedir a la devolució en les seves pàgines web.

L’acord posa punt final al diàleg obert amb totes les aerolínies tot i que la Comissió Europea seguirà vigilant que els compromisos es compleixin adequadament. A partir d’ara seran les autoritats nacionals de protecció del consumidor els qui lidiaran amb els casos de vals no tornats tot i que la xarxa de cooperació continuarà intercanviant informació sobre investigacions obertes. Va ser el febrer del 2021 quan la xarxa d’autoritats de protecció del consumidor, liderades per mitjana dotzena d’autoritats nacionals –Bèlgica, Alemanya, Grècia, Itàlia, Espanya i Suècia– van sol·licitar juntament amb la Comissió Europea informació a les 16 aerolínies més esmentades en les queixes dels consumidors.