Dia Mundial del Medi Ambient

Una nova mobilitat per avançar cap als objectius de sostenibilitat del 2030

  • És urgent reduir l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle per evitar que la temperatura mitjana creixi per sobre dels 1,5 graus

  • Les infraestructures de transport han de ser sostenibles per si mateixes, a més d’afavorir un mode de transport més respectuós amb el medi ambient

  • Abertis treballa per reduir l’empremta de carboni a les seves autopistes, mitigar el canvi climàtic, reduir l’impacte ambiental i potenciar l’economia circular

Una nova mobilitat per avançar cap als objectius de sostenibilitat del 2030
5
Es llegeix en minuts

La celebració avui del Dia Mundial del Medi Ambient –dedicat a la restauració dels ecosistemes– no és una efemèride més, sinó que marca l’inici d’una dècada de l’acció que ha de ser clau per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, entre ells un que és urgent: evitar que la temperatura mitjana del planeta creixi per sobre dels 1,5 graus per sobre dels nivells preindustrials, tal com marca l’Acord de París. Per a això, només hi ha un camí, i no és cap altre que reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. I, segons expliquen els científics, el món de moment no va per bon camí.

L’Organització Meteorològica Mundial afirma que hi ha un 40% de probabilitats que el planeta arribi a aquestes temperatures temporalment durant aquest lustre. «Això significa més desglaç, un nivell més gran del mar i més onades de calor i fenòmens meteorològics extrems amb més repercussions en la seguretat alimentària, la salut, el medi ambient i el desenvolupament sostenible», remarquen. Segons el document ‘Global Annual to Decadal Climate Update’, les estadístiques també marquen que és un 90% probable que en el període 2021-2025 s’observi l’any més càlid en la història registrada.

I és que les emissions no han parat de créixer en els últims anys, si bé amb la pandèmia s’ha experimentat un lleu retrocés que, lamentablement, sembla que serà només temporal. «És un nou crit d’atenció sobre la necessitat d’accelerar l’adopció de compromisos mundials per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i aconseguir la neutralitat en carboni», remarquen. La part bona és que els avenços tecnològics permeten rastrejar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle fins a les seves fonts, cosa que facilita el disseny i implementació de mesures per reduir-les a tots els sectors, també en la mobilitat.

Una dècada d’accions ambicioses

És necessària una accelerada, i per això l’ONU considera que aquesta dècada ha d’estar marcada per «accions ambicioses per tal d’assolir els ODS per al 2030. En aquest sentit, la dècada d’acció exigeix accelerar les solucions sostenibles dirigides als principals desafiaments del món: des de la pobresa i la igualtat de gènere, fins a la desigualtat, el tancament de la bretxa financera i, per descomptat, el canvi climàtic. Per a això continua demanant la mobilització de més governs i empreses, així com amb una crida a totes les persones perquè facin seus els Objectius Mundials.

A nivell mediambiental, els principals ODS són els que fan referència a l’Aigua Neta i Sanejament (6), l’Energia Assequible i no Contaminant (7), Producció i Consum Responsables (12) i Acció pel Clima (13) i Vida d’Ecosistemes terrestres (15). «Hem de ser la generació que guanyi la lluita contra el canvi climàtic», va afirmar António Guterres, secretari General de l’ONU. Perquè això sigui possible, tots els sectors han d’aportar solucions, i això també passa pel sector de la mobilitat. A Espanya, Abertis ha mostrat el seu compromís per un transport sostenible i, de fet, ja forma part del rànquing de líders climàtics europeus elaborat per Statista i el ‘Financial Times’. Les 300 empreses (23 d’elles espanyoles) de la classificació són les que més gasos amb efecte d’hivernacle han aconseguit reduir entre el 2014 i el 2019.

Mobilitat sostenible i descarbonitzada

Mobilitat sostenible i descarbonitzadaEls ODS constitueixen una crida universal a l’acció que es poden i s’han de treballar des de la col·laboració públic-privada. «Hem de centrar-nos en com podem construir unes infraestructures que serveixin de base per a un futur millor per a tothom. Volem ser part de la solució als desafiaments que presenta la mobilitat actual i futura, especialment en els relacionats amb la nostra activitat com a operadors d’autopistes: el trànsit i la digitalització», expliquen des d’Abertis.

Per avançar cap a una mobilitat més sostenible, que sigui més respectuosa amb el medi ambient i que contribueixi a la descarbonització, la companyia compta amb un Pla Director de Sostenibilitat, un dels pilars del qual és l’Ecoeficiència. «En aquest marc, treballem per reduir l’empremta de carboni, mitigar el canvi climàtic, reduir l’impacte ambiental de la nostra activitat i potenciar l’economia circular», comenten. Sense oblidar que aquesta nova mobilitat també ha de ser més segura.

Mesures per a l’eficiència

Mesures per a l’eficiènciaPer exemple, aplica mesures preventives de preservació de l’entorn i de reducció de la contaminació, conformant un model d’explotació més eficient, responsable i sostenible. Aquests són alguns exemples:

  • Des de la fase de disseny fins a l’operativa diària de la mateixa infraestructura, busca minimitzar l’impacte ambiental, buscant l’equilibri entre la sostenibilitat i la viabilitat econòmica i tècnica. Gràcies a això, treballa per continuar disminuint les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, que el 2020 s’han reduït ja un 17%, també a causa de la pandèmia.

  • Realitza un manteniment eficient de les infraestructures mitjançant tecnologia innovadora per reduir el consum de combustible, energia i materials.

  • Promou el peatge sense barreres, que redueix les emissions dels vehicles al no haver d’aturar-se a la barrera. Aquesta és una mesura de gestió del trànsit clarament de futur. A Espanya n’hi ha un de molt significatiu a l’autopista AP-7, al peatge de La Roca.

  • Afavoreix l’ús de vehicles menys contaminants, renovant les seves flotes per altres de més ecològiques, participant en programes d’escala europea per afavorir l’ús del vehicle elèctric a les autopistes i col·laborant amb les administracions públiques per instal·lar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.

  • Substitueix les lluminàries per altres de menor consum (led) o instal·la plaques fotovoltaiques a les seves instal·lacions, així com utilitzant materials reciclats en el manteniment i construcció d’infraestructures.

  • Contribueix a preservar el capital natural al voltant de les seves autopistes, instal·lant ‘passos de fauna’ i tanques naturals per evitar atropellaments d’animals, utilitzant barreres acústiques sonoreductores en punts d’alt soroll i reforestant les àrees veïnes a les infraestructures. El 2020, es van replantar més de 274.000 exemplars d’espècies vegetals.

Innovació per la sostenibilitat

I alhora, aplica les noves tecnologies i sistemes innovadors per avançar cap a les autopistes del futur que, sens dubte, hauran de ser més sostenibles. Unes vies que seran connectades per acollir al vehicle autònom, amb una gestió del trànsit avançada amb intel·ligència artificial i automatització, amb sensors al paviment i les estructures i sistemes de processament de big data, amb una analítica avançada per conèixer i gestionar els clients i, finalment, amb sistemes energètics més eficients.

És així com la mobilitat i el transport –quan sigui necessari fer-ho per carretera– han de contribuir a reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, clau per evitar que la temperatura del planeta augmenti per sobre del límit marcat. Queda una dècada per aconseguir-ho, i això vol dir que toca accelerar per arribar a uns objectius vitals per al planeta i, com a conseqüència, per a l’ésser humà.