El teixit comercial de Barcelona

Barcelona despunta com a capital de ‘showrooms’ d’arquitectura

\ REKURSO

\ REKURSO / JORDI OTIX

2
Es llegeix en minuts

Per si va passar desapercebut, durant l’última edició de l’Open House Barcelona, gran festa del voyeurisme arquitectònic, una cita cultural que obre les portes d’edificis habitualment inaccessibles, hi havia enmig de la gegant oferta del programa tres ‘showrooms’, botigues de dimensions també enormes a què habitualment només s’accedeix amb cita prèvia. Dir que els ‘showrooms’ són una moda o una tendència seria, potser, quedar curt o, com a mínim, desenfocar la qüestió, perquè, tal com explica Miquel Zuzuma, un dels molts pilars de l’Open House, s’han convertit gairebé en un dels despatxos d’arquitectura de la ciutat. Igual que ho és el fet que Ikea hagi decidit obrir finalment botiga al cor de la ciutat, els ‘showrooms’, poc encara, però destacats, són un símptoma que hi ha nou actor en el teixit comercial de la ciutat.

Gunni & Trentino, amb ni més ni menys que 3.000 metres quadrats en el 365 de la travessera de les Corts. Cosentino City, tres plantes d’exposició i un bar de disseny en el 497 de l’avinguda de la Diagonal. Bernadí Hub, més de 1.000 metres quadrats en el 118 del passeig de Sant Joan incloent un jardí vertical en un pati interior. Aquests tres eren els ‘showrooms’ que aquest any van obrir les seves portes amb motiu de l’Open House. No són botigues. Tampoc són només espais d’exposició en els quals literalment tocar els possibles materials que es faran servir en una reforma. Prefereixen autodefinir-se com a espais de trobada.

De llocs així, semblarà d’entrada, n’hi ha hagut sempre, establiments en els quals, per exemple, poder tenir a mà una mostra relativament gran d’una àmplia gamma de terres de parquet. No és així, explica Zuzuma. El que està passant és una cosa diferent, diu, i convida a posar el focus sobre el cas de Matter, ‘showroom’ situat darrere l’Illa Diagonal on gran part dels que hi atenen les visites són llicenciats en arquitectura i interioristes.

La seu de Matter a Barcelona, al districte de les Corts. /

JORDI OTIX
Notícies relacionades

Natalia Ojeda, una de les veus de Matter a Barcelona, explica algunes de les raons de l’auge d’aquest tipus d’establiments. «En realitat, som gairebé prescriptors per als professionals del sector en un moment, per posar un exemple, en què cada vegada són més importants els materials que energèticament fan un edifici més confortable i més sostenible». Defineix aquest tipus de botiga, més que com un ‘showroom’, com una consultoria.

És aviat encara per dir-ho, però, que Barcelona vagi camí de convertir-se en una petita potència en aquesta matèria. Explica Ojeda que entre els clients de Matter hi ha, per descomptat, veïns de la ciutat que a tot estirar pot ser que entrin a la botiga en companyia d’un arquitecte o constructor perquè s’han decidit a renovar la cuina o una altra estança del pis. Però també són clients d’aquest ‘showroom’ de referència alguns grans tallers d’arquitectura que treballen en projectes internacionals, com la Ciutat Lineal de l’Aràbia Saudita, amb equips com el del finat Ricardo Bofill.