Barcelonejant

L’amagatall medieval del Raval

Aquí es palpa més solera que en la coronació de Carles III. Per aquest taller de forja de Barcelona passen ferrers de tot el món. Als EUA tenen fins i tot el seu propi ‘reality’

A1-173980190.jpg

A1-173980190.jpg / Xavier González

4
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

Vas caminant pel Raval, baixes unes escales en penombra, i –¡zas!– apareixes de cop en l’edat mitjana. Li demanaries a algú que et pessigués, però la majoria té un ferro candent a les mans. Es palpa més solera que en la coronació de Carles III. Veus ferrers martellejant, encluses amb més anys que Jordi Hurtado i quatre focs que es vigilen amb més precisió que si fos davant la mare de dracs de ‘Juego de tronos’. «Això és més real que el que pots veure a la tele», la Guille defuig de fantasies medievals

Guillermina Morales. Guille. A Israel, li diuen Julie Molie. «El meu mestre no aconseguia dir el meu nom i així em va batejar», riu. Pots topar amb obres seves fins i tot a la Sagrada Família. Tant t’ensenya a distingir els colors del foc que a fer un ganivet viking. Va ser qui va organitzar les cinc edicions del festival Forja Viva, ara reconvertit en associació cultural. Es recomana anar a veure-la sense roba inflamable

Fa 20 anys que va instal·lar el seu taller en aquest oasi atemporal del Raval (Sant Ramon, 25). Tallerdeforja.net, es llegeix a peu de carrer en una contraporta que apareix en llibres. «El vaig rescatar», recorda la Guille. «Sota moltes capes de pintura, vaig descobrir un segell de Cierres Puntí», els col·laboradors artesans de Gaudí. «El que tinc aquí muntat –esbufega–... és un miracle», riu. ¿Que com ho va fer? S’encongeix d’espatlles. «Soc molt tossuda i crec en el que defenso».

Pel seu taller circulen ferrers de tot el món. «Fa poc en van venir 50 dels EUA –recorda la Guille–. Hi havia unes quantes noies, dues d’elles directores d’escola de forja». En els últims 10 anys, apunta, s’ha posat molt de moda. «Hi ha importants escoles i molts ferrers als EUA». Fa nou temporades que tenen el seu propi ‘reality’: ‘Forjado a fuego’ (canal Historia). 

Forjar: «És escalfar el ferro i treballar-lo candent. Sense utilitzar màquines», resumeix. «Les màquines ho fan tot molt bé, però no tenen ànima. I això és el que tenim aquí: ànima –assenyala els alumnes d’avui martellejant–. A partir del foc, transformes una cosa que té la teva empremta». 

El d’avui és un curs-homenatge a Uri Hofi, el mestre de la Guille, un pes pesant de l’ofici d’Israel. A la seva alumna encara li tremola la veu al parlar d’ell. Va morir el març passat. «Era un savi, un gran científic i un xaman –en dona fe la forjadora–. Era capaç de fer fàcil l’impossible». I acabava les seves eines fent-los un petó. «Estimava tot el que feia». 

Avui són vuit alumnes, és el nombre màxim d’aquests cursos. Estan acabant de modelar un ‘Hofi’s hammer’, un disseny del mestre homenatjat. Es paguen més de 200 euros a internet per un martell fet per ell. Ha vingut a ensenyar-los des d’Israel Boaz Yakin, director de l’escola superior de forja Uri Hofi. Tothom –garanteix el mestre– pot fer-ho. «El meu secret –revela– és paciència i paciència». 

«Et connectes amb l’ancestral»

Per aquest taller del Raval han passat alumnes de 12 anys i de 86. Ve gent de tot tipus, assegura la Guille. «De tot. Menys advocats, que només n’he tingut una en 17 anys», riu. ¿Què enganxa? «El foc –respon la forjadora d’una tirada–, et connectes directament amb el que és ancestral». És un ofici que es remunta a «més de 5.000 anys –calcula–. Que sapiguem».

«Perdona els crits», es disculpa la Guille. «Tinc un megàfon», riu. Aquí es parla amb els cascos posats, entre martellades, espurnes, davantals de cuir i mans ennegrides. L’escena és hipnotitzant. «Per a mi és tornar a l’origen –confessa el Jordi, un dels alumnes, professor d’antropologia–, et recorda d’on venim». «Això no ho pot fer el ChatGPT», riu al costat del Pep, informàtic. «Estàs mirant amb els ulls –li corregeix Boaz mentre poleix la seva peça–. Segueix el teu cor».

Et fa vergonya treure el mòbil per fer postureig. «Jo soc molt respectuosa amb l’ofici –insisteix la Guille–. El que ensenyo és a forjar. Començar per conèixer l’ofici». El seu curs d’iniciació a la forja és de ¡60 hores! «I és poc», riu. «Ara la gent vol ser artista de seguida», remena el cap. 

Abans d’agafar un martell, cal aprendre a encendre el foc, això el primer, i a distingir els colors del ferro entre el carbó. «És el més important», et diu la Guille. «Això els ho explico a ells –assenyala els seus alumnes, que martellegen–. Li donaran cops al ferro i no recorden escalfar bé. Si no escalfes bé, et fas mal amb els cops i no avances». Cal calcular a ull que el ferro sigui a 1.100 graus mínim. Traduït a color: groc clar. Hi ha una taula a la paret.

12 hores per fer un ganivet

«El món va molt ràpid –esbufega la Guille–. I això és una cosa que requereix temps. En un dia et fas un ganivet. Però un dia de 12 hores». Aquest any té cursos de ganiveteria, eines, escultura i fins i tot de ‘mokume gane’, una acolorida tècnica japonesa. Duren entre 12 i 60 hores

Notícies relacionades

¿Què es necessita per ser un bon ferrer? «Coneixement –respon la Guille–. Tot s’aprèn. Hi ha gent que té més facilitat, però la traça també compta. Jo, per exemple, no estic tan forta, però faig coses a la meva mesura». ¿Costa entrar en un ofici d’homes? «Quan vaig començar, a tots els feia gràcia tenir una dona a prop –diu–. Després els va fer menys gràcia que pogués ser més capaç que molts d’ells».

Acaba el curs. Tots els alumnes fan un petó als seus martells nounats. ¿Que per què és un ofici que no caduca? La Guille s’encongeix d’espatlles: «Perquè continua sent útil». 

Temes:

Barcelonejant