Entendre-hi més

L’alcalde de Barcelona s’elegeix (també) a TikTok

  • La campanya de les municipals de maig serà la primera en la qual la polèmica xarxa social xinesa tingui un pes important, segons admeten tots els partits

  • Els candidats adapten els seus missatges al llenguatge de l’aplicació de moda, que triomfa especialment entre les franges de la població de menys edat

L’alcalde de Barcelona s’elegeix (també) a TikTok
6
Es llegeix en minuts
Daniel G. Sastre
Daniel G. Sastre

Periodista

Especialista en política catalana i espanyola

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa ara dos anys, un vídeo de l’avui conseller de la Generalitat Roger Torrent en actitud diguem-ne ortopèdica va ser el xafardeig durant diversos dies per la seva extravagància. Fa unes setmanes, Jaume Collboni va semblar voler emular-lo amb unes imatges que volien transmetre un missatge amb to fresc i distès, però que van provocar vergonya aliena en molts de qui les van veure. A més de l’evident relliscada política que van constituir, els dos vídeos tenen una altra cosa en comú: es van publicar a TikTok, la plataforma des de la qual els partits miren d’interactuar amb la porció més jove de la població.

Hi ha consens en tots els partits: TikTok tindrà un paper en la pròxima campanya de les municipals de Barcelona. Per primera vegada, aquesta xarxa social xinesa, que està en el punt de mira d’institucions i governs per la seva presumpta capacitat d’obtenir dades que puguin comprometre la seguretat nacional d’altres països, tindrà un pes important en unes eleccions al nostre país. Malgrat les suspicàcies sobre la seva funció a l’escenari geopolític i sobre la seva naturalesa naïf, tots els candidats a convertir-se en alcalde de Barcelona seran presents en major o en menor mesura a TikTok.

Creixement fulgurant

No és estrany que sigui així. El creixement de TikTok no té igual: des del seu naixement el 2018 s’ha convertit en una de les aplicacions més exitoses de la història. Per ara, té més de 1.000 milions d’usuaris i la seva influència en el debat públic és cada dia més evident. De TikTok procedia, per exemple, l’últim vídeo viral que va transcendir a les xarxes i es va convertir en notícia, el de la infermera gaditana que es queixava per haver d’examinar-se de català per ser funcionària a Catalunya. Perquè si al principi la plataforma va sobresortir principalment com a vehicle per a coreografies de balls o mems musicals, la contundència de la seva popularitat global ha fet que ja s’utilitzi per enviar tota mena de missatges, des de receptes de cuina fins a crítiques literàries

Passant pels missatges polítics. «És una manera d’arribar als més joves amb el llenguatge que ells utilitzen i explicar-los propostes», diuen des de l’equip de comunicació de Collboni. Al PSC utilitzen també el canal per donar «informació de servei». «Un dels vídeos que ha tingut més repercussió és en el que expliquem quins dies són gratuïts els museus de Barcelona», afegeixen des del partit. A la sala de màquines de la comunicació de Barcelona en Comú asseguren que, tot i que a TikTok es parli «moltes vegades de coses banals», també se n’aborden altres que, d’una manera o d’una altra, tenen un vessant polític. «No es tracta de fer propaganda, però la gent agraeix poder parlar i intercanviar reflexions sobre política», afirmen des del partit d’Ada Colau.

Joves i no tan joves

Tot i que és cert que TikTok és, de llarg, la xarxa preferida dels adolescents i dels adults més joves, el vigor de les seves xifres no seria possible si no hagués calat també en la resta de franges d’edats. Segons dades de la plataforma el 2022, un 39,8% dels usuaris tenen entre 18 i 24 anys. Malgrat que proporcionalment són la part més representativa del seu mercat, els usuaris que tenen més de 25 anys són ja el 57,1%.

Els Comuns es van adonar de seguida del potencial de TikTok. «Ens hi vam apuntar una mica abans de la pandèmia, quan vam veure que totes les coses que es posaven de moda a Instagram i a Twitter feia un mes que estaven a TikTok», diu l’equip de comunicació de Colau. L’alcaldessa és la candidata amb més seguidors a la xarxa, amb més de 27.000. Els seus col·laboradors diuen que intenta ser ella mateixa també en aquest context: «Intentar agradar seria una estratègia perdedora».

Tots els partits faran campanya a TikTok malgrat les creixents reticències que la xarxa xinesa desperta en multitud de països occidentals. Als Estats Units s’ha prohibit l’aplicació als dispositius de l’administració federal. El mateix han fet la Comissió Europea, Taiwan i altres països, com Letònia. Quant a l’Índia, va censurar TikTok arreu del país el 2020. Per intentar aturar les sospites que la informació que recopila pot acabar en mans del Govern xinès, Bytedance –l’empresa propietària de TikTok– ha anunciat que obrirà dos centres a Europa per emmagatzemar dades dels seus usuaris.

L’excel·lència de l’algoritme

Però l’efectivitat de l’algoritme de TikTok és tan irresistible que gairebé cap candidat –no només a Barcelona– es manté al marge. Només hi ha dos aspirants a convertir-se en alcalde de la capital catalana que no tenen compte a la xarxa. Són els més veterans: Ernest Maragall (80 anys) i Xavier Trias (76 anys). «Creiem que seria poc creïble. Hi ha un tema de llenguatge: Ernest és un candidat que s’expressa amb profunditat, mentre que allà es busca més el superficial i l’anècdota», afirmen des de l’equip de comunicació d’Esquerra. Fonts de la campanya de Junts s’expressen en termes semblants sobre Trias: «Intentem ser el més autèntics possible. Som conscients que cal tenir presència a TikTok, però ens semblaria artificial i poc creïble que sortís fent de ‘tiktoker’. Sí que ha estat des del principi a Instagram, Twitter i Facebook».

Però tant a ERC com a Junts afegeixen que els candidats seran presents a TikTok a través dels comptes dels partits i que tots dos apostaran per altres canals per enviar els seus missatges als joves. Els republicans remarquen propostes de Maragall en vivenda o medi ambient com a específicament dirigides als joves, i també la seva experiència com a conseller d’Educació. Quant a Trias, ja va mostrar la seva voluntat d’acostar-se a aquest segment d’edat quan va visitar la Kings League per donar suport a aquesta competició impulsada per Gerard Piqué.

Anna Grau (Ciutadans) i Daniel Sirera (PP) sí que tenen perfil a TikTok, però amb molts menys seguidors que Colau i Collboni. L’equip de Grau destaca que el seu partit «va néixer a les xarxes» i que, com a periodista, feia 30 anys que la seva candidata estava dedicada a la comunicació i li és molt senzill adaptar-se a les necessitats del seu equip. «Li donem molta llibertat, ho porta ella sola. A les xarxes cal interactuar, i això Anna ho domina molt bé», diuen. Quant a Sirera, els populars incorporaran un parell de persones per ajudar a gestionar les xarxes socials durant la campanya amb l’objectiu de mantenir l’autenticitat del candidat. «Quan fas una cosa que no encaixa amb el personatge, a la gent no li agrada», diuen fonts del partit.

Aigües pantanoses

Notícies relacionades

També Eva Parera farà campanya a TikTok. El seu equip destaca que el perfil de la candidata de Valents, amb més de 17.000 seguidors, és «un gran pol d’atracció de persones que no la coneixien».

Tots els partits saben que quan publiquen a TikTok estan entrant en aigües pantanoses: és la xarxa on és més fàcil fer una relliscada. L’estrateg de la comunicació digital de Colau ho resumeix amb un llenguatge molt ‘tiktoker’: «TikTok té molta cultura pròpia i hi ha ‘trends’ en ,si entres una setmana tard, fas el ridícul. Si hi ha vídeos ‘boomer’ que f‘cran inge’, la gent ho recorda». Traducció: no, no és cert que l’important és que parlin de tu tot i que sigui malament, pot ser contraproduent.