La guerra del taxi

Catalunya encara té en actiu un miler de llicències de VTC que es donaven per liquidades

El Govern planteja als taxistes endurir les sancions als que no respectin les tarifes i un nou decret per regular les empreses de mediació del servei, però s’obre a suavitzar les condicions perquè les empreses clàssiques de vehicles amb conductor puguin continuar operant

Catalunya encara té en actiu un miler de llicències de VTC que es donaven per liquidades

Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Van passant els consellers i els directors generals i el taxi metropolità de Barcelona segueix igual des de fa gairebé una dècada, com un perepunyetes al carrer, amb els seus petards, adhesius, marxes lentes i enginyosos lemes. Pressió a l’antiga que fins ara els ha donat molt bons resultats. Ara, el 2023, quan donaven per gairebé liquidades les prop de 4.000 llicències de lloguer de vehicle amb conductor (VTC) a Catalunya, resulta que no és així, perquè almenys n’hi ha un miler que segueixen operatives i que durant aquest any i principis del 2024 aniran esgotant la pròrroga de quatre anys que el Govern de Pedro Sánchez va dictar el 2018, el conegut com a ‘decret Ábalos’, que limita aquestes credencials a l’àmbit interurbà per evitar la competència deslleial. La lluita del taxi és un constant ‘déjà vu’ ple de pedaços i esquitxat per constants demandes judicials. Ara n’arriba una nova enfornada.

Ara, a més d’aquest miler de permisos actius en què, aparentment, ningú s’havia fixat, el Govern català mira de temperar els ànims amb una revisió del decret que regula les empreses d’intermediació del servei. Però a més, l’Executiu català vol alleugerir la norma que el juliol passat va suposar l’enèsima sentència de mort per al sector de les VTC –amb condicions tan severes com vehicles d’una longitud mínima de 4,90 metres, només a l’abast de furgonetes o berlines d’alt nivell– perquè les empreses tradicionals, les de funerals, casaments, batejos i esdeveniments especials, les que portaven dues o tres dècades operant, no es vegin abocades al fangar. Aquest filtre ja l’han passat unes 300 llicències metropolitanes, i s’espera que 300 més ho puguin fer en els pròxims mesos.

Antecedents

Fins a l’any passat, Catalunya tenia 4.014 llicències de VTC, de les quals només 800, a tot estirar, estaven en mans d’aquestes companyies tradicionals. La resta van aprofitar el buit legal que a principis de la dècada anterior (2009-2015) va generar una allau de demandes de credencials per un preu de riure (uns 50 euros). L’aixeta es va tancar el 2013, però la reforma legislativa va trigar dos anys a cristal·litzar. En aquests 48 mesos es van sol·licitar gairebé 3.000 noves llicències.

Però no s’acaba aquí la cosa: el Departament de Territori vol modificar la llei del taxi a llarg termini (la vigent és deL 2003 i el primer iPhone es va presentar el 2007), però com aperitiu vol tocar els articles que tenen a veure amb les sancions a quI no aplica correctament les tarifes, un altra plantofada a les companyies digitals de contractació. I una última proposta: que durant els grans esdeveniments (quins és una cosa per definir però parlem de coses com ara el Mobile World Congress, que ja ho ha demanat per a l’edició de finals de febrer), hi hagi una liberalització de llicències VTC, és a dir, que puguin operar sense límit de cara a l’alta demanda del moment.

‘Cafè per a tothom’

En resum, l’arribada d’Esquerra a la conselleria dona un nou aire a la qüestió, una mena de ‘la puta i la ramoneta’, o ‘cafè per a tothom’, si els agrada més, aplicat a un sector que ha demostrat ser una bomba de rellotgeria. A l’altra banda, no s’ha d’oblidar, hi ha Élite Taxi, l’associació que lidera el gremi des de fa gairebé 10 anys i que té com a portaveu Tito Álvarez.

Per sobre de tot això hi ha l’amenaça del sector de parar durant els quatre dies de la fira ISE (del 30 de gener al 3 de febrer), la més important del món en matèria audiovisual, que s’espera que atragui a la ciutat prop de 50.000 persones. Fonts de Territori esperen que amb el full de ruta que han plantejat als taxistes n’hi hagi prou perquè recapacitin i anul·lin la convocatòria que es va decidir dimarts en una improvisada assemblea davant el Parlament de Catalunya. En la mobilització van participar uns 550 vehicles, segons la Guàrdia Urbana; prop de 2.000, segons els organitzadors. En qualsevol cas, l’aturada van ser secundada per diversos centenars de taxistes, en un gremi format per uns 13.000 xòfers.

«Evitar monopolis»

Notícies relacionades

Álvarez s’ha reunit aquest dimecres amb els responsables de Territori i abans d’entrar a la trobada explicava que hi ha coses «que no encaixen». «No pugem amb gaire esperança d’arribar a un acord», ha compartit. Ells reclamen que les empreses de mediació no puguin superar el 15% de la flota total de taxis, cosa que, a la seva manera de veure, «evitaria monopolis». També volen que s’analitzi amb lupa l’activitat d’aquestes empreses, a les quals acusen d’«intervenir les tarifes i mantenir la seu fora del nostre país».

Sobre la possibilitat de desconvocar la protesta de la fira ISE, el portaveu d’Élite assegura que no és a les seves mans, «ja que va ser una decisió de l’assemblea». «En qualsevol cas, veig difícil arribar a un acord si ara, a més, apareixen centenars de llicències de VTC que no tenien controlades». La bona notícia és que gairebé cada any han amenaçat de boicotejar un gran congrés (el Mobile) però mai han arribat a perpetrar l’ultimàtum. Sempre hi ha una primera vegada.