Mobilitat sostenible

Barcelona manté la seva subvenció del 20% al transport públic durant tot el 2023

Congelar les tarifes i mantenir les ajudes tindrà un cost de 114 milions d’euros per a l’ATM, que mantindrà la bonificació de la T-Usual i la T-Jove

El preu definitiu dels abonaments continua pendent de la decisió del Govern de mantenir el seu 30% d’ajudes addicionals, més enllà de la gratuïtat de Rodalies ja garantida

Barcelona manté la seva subvenció del 20% al transport públic durant tot el 2023

Ricard Cugat

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A menys de 15 dies perquè acabi el 2022, els usuaris del transport públic encara no saben quina tarifa pagaran a partir de l’any vinent. Els viatgers de l’àmbit de Barcelona sí que saben des d’aquest dilluns que els preus es congelen i que la bonificació que paguen les administracions catalanes per als títols més recurrents (T-Usual i T-Jove) es manté. És a dir, un 20% de descompte. Queda per definir, tot i que s’intueix, el 30% que afegeix el Govern de Pedro Sánchez des que l’1 de setembre va començar aquesta nova era d’ajudes al transport col·lectiu.

Notícies relacionades

La mesura ha sigut aprovada aquest dilluns al consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que també ha ha decidit prorrogar a tot l’any vinent aquesta bonificació del 20%. Aquesta decisió tindrà un cost de 114 milions d’euros, 80 per a les ajudes i 34 per a la congelació. Uns diners que hauran d’assumir els socis de l’ATM: el Govern (51%), l’Ajuntament de Barcelona (25%) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (l’AMB, amb el 24%). La situació econòmica d’aquest ens, tanmateix, dista de ser ideal, ja que els diners que l’Estat ha de derivar a l’ATM perquè els faci arribar als operadors continuen sense creuar l’Ebre. Se suposa que tot es posarà al seu lloc, però avui dia no hi ha acord sobre el que el Govern ha de pagar a Catalunya en concepte de subvenció de transport públic. Les regions que han acceptat la xifra oferta ja estan cobrant. A l’haver presentat al·legacions, Catalunya haurà d’esperar que es resolguin.

Si el Consell de Ministres de demà o de la setmana que ve decideix prorrogar les ajudes del 30% (la gratuïtat de Renfe ja es va aprovar setmanes enrere), els preus seran exactament els mateixos que hem tingut des del setembre fins ara. Si no és així, l’ATM sí que mantindrà igualment el seu 20% per a aquests dos títols de transport, però la T-Casual es quedaria sense el 30% que aplica l’Estat. El més probable és que tot continuï igual i que els bitllets que ara haurien de caducar el 15 de gener per estar subjectes a les ajudes quedin prorrogats fins al 31 de desembre. Cal recordar-ho: és un any d’eleccions municipals i generals.