Política energètica

Barcelona omplirà rondes i túnels de plaques fotovoltaiques

Barcelona omplirà rondes i túnels de plaques fotovoltaiques

Ferran Nadeu

  • El consistori ja ha instal·lat làmines solars en dos punts de la Ronda de Dalt i la Ronda Litoral, i ja treballa en el muntatge de les del túnel de la Rovira

  • Amb una inversió de 10 milions d’euros, s’espera alimentar mig centenar d’ubicacions que permetin generar el 40% de l’energia que requereixen les rondes

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi va haver qui va pensar que, per proximitat, es tractava d’una ‘performance’ del CosmoCaixa. O potser una iniciativa de la Universitat Oberta de Catalunya, que té la seu just a sobre. Però no, i el lògic és que no fos així, perquè es tracta d’un artèria de circulació pública i seria estrany que un privat tragués partit de la infraestructura. És l’Ajuntament de Barcelona qui ha instal·lat unes coloristes plaques fotovoltaiques a la Ronda de Dalt, al seu pas per l’avinguda del Tibidabo. No són les primeres ni seran les últimes: el consistori té entre mans mig centenar de muntatges similars, tant en aquesta via com en altres artèries de la capital catalana susceptibles de convertir-se en imants d’energia renovable per cobrir el consum de la mateixa infraestructura.

S’han col·locat també al sostre de la boca sud del túnel de la rambla de Badal i a la Ronda Litoral, a l’altura del Poblenou (entre Bac de Roda i Lope de Vega), i s’està treballant per fer el mateix al túnel de la Rovira. En paral·lel, assegura l’ajuntament, hi ha 36 projectes més redactats i set més estan en el dia d’avui en procés de redacció. Tota l’energia que generin aquests plafons es destinarà a l’autoconsum dels túnels (il·luminació i ventilació) perquè siguin autosuficients energèticament, o el màxim possible.

Ciutat «intel·ligent»

L’objectiu, assenyala el consistori, és «descarbonitzar el màxim que es pugui les infraestructures viàries, que són grans consumidores d’energia». Les plaques de Badal ocupen 960 m² de sostre. Seran capaces, aquesta és la previsió municipal, de generar un potència de 66 kWp (pic de quilowatts) i bona part servirà per il·luminar tot el túnel, que té els focus encesos les 24 hores del dia. Aquesta instal·lació està en fase de legalització, i es preveu que es posi en marxa pròximament. La del túnel de la Rovira tindrà prop de 1.000 m² i permetrà generar 95,5 kWp, fet que donarà per il·luminar tota la galeria i fins i tot produirà excedent. Després de la impermeabilització de la coberta es procedirà al muntatge de les plaques. La posada en marxa està prevista per al 2023. Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, explica que aquest projecte és «una bona oportunitat per continuar avançant cap a la ciutat que volem, més intel·ligent i més sostenible, que sap aprofitar els recursos naturals per alimentar les seves infraestructures urbanes».

Notícies relacionades

Quant a les rondes, de fet, i al marge dels muntatges ja acabats a Sant Gervasi i el Poblenou, es treballa amb altres projectes dins del pla europeu INMAB, que té per objectiu «millorar la sostenibilitat, la seguretat i la capacitat» d’aquestes dues artèries que abracen Barcelona i les seves veïnes immediates. S’ha fet un estudi per detectar cobertes, murs i espais verds de l’entorn de les rondes (també equipaments pròxims, com centres esportius, biblioteques oi mercats) per determinar quantes ubicacions són susceptibles d’acollir plaques solars.

Dos milions anuals

En total, l’ajuntament ha definit 53 emplaçaments on és possible ubicar plaques fotovoltaiques. Totes permetrien generar cada any 6.319 MWh, cosa que representa el 40% de l’energia que necessiten les rondes. La inversió total voreja els 10 milions d’euros i una vegada amortitzat l’import, tota la instal·lació, sempre segons el consistori, permetria un estalvi de consum energètic anual d’uns dos milions d’euros. A partir d’aquesta anàlisi, s’han redactat ja 36 projectes i set més estan en procés de redacció. Sanz destaca que les plaques s’han triat de manera que s’«integrin de la millor manera possible al paisatge urbà». No ajudaran a reduir els embussos, però faran que la llum sigui més sostenible.