Urbanisme

Eixos verds: Consell de Cent deixarà aquest divendres de ser una línia recta per als cotxes

  • Una tanca, a més de la senyalització, obligarà a girar en gairebé totes les interseccions, però els conductors més murris podran obviar la norma traçant una petita xicana

  • El consistori considera que la resta de la xarxa de l’Eixample pot absorbir sense problemes els prop de 7.000 vehicles que diàriament passen per aquest tram entre Vilamarí i Sant Joan

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El projecte es va presentar el novembre de 2021 i les obres van començar el 16 d’agost del 2022. Aquest divendres, 18 de novembre, es farà un nou pas en els quatre primers eixos verds d’un total de 21. Rocafort, Comte Borrell, Girona i, sobretot, Consell de Cent deixaran de ser carrers de línia recta per al trànsit privat. Només els vianants, bicicletes i patinets podran seguir recte, tot i que no estan previstes càmeres de control d’accés, només una sort d’urbanisme tàctic que trencarà la continuïtat però que no evitarà, per exemple, que els camions de bombers o una ambulància (i també els conductors més murris) puguin seguir recte.

Amb la pandèmia, Consell de Cent va perdre un carril per ampliar les voreres. Abans passaven per aquí uns 16.000 vehicles, xifra que es va reduir, segons càlculs municipals, a 9.000. Amb l’inici de les obres, que haurien d’estar acabades als quatre eixos en el primer trimestre del 2023, just abans de les eleccions municipals de finals de maig, el nombre de cotxes és d’entre 7.500 i 6.500 en funció del tram (la reforma va de Vilamarí fins a Sant Joan, uns 2,8 quilòmetres). Així doncs, aquest carrer de l’Eixample deixarà de ser de pas i s’espera que la resta de carrers que van en sentit Besòs puguin assumir tot aquest trànsit. Segons Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures, «la resta de la trama de l’Eixample està preparada per absorbir perfectament» tot aquest flux d’intensitat mitjana diària. La Gran Via ja arrossega prop de 59.000 vehicles, mentre que a València en són 31.500.

Tanca i ciment

La falta d’alternatives sol ser el principal argument de l’oposició a l’hora de valorar les restriccions de trànsit de qualsevol projecte de recuperació de l’espai públic. Tant a les superilles del Poblenou com a la de Sant Antoni i en la reforma de la Via Laietana, el consistori, sense gaire concreció, assegura que la resta de vies de l’entorn són capaces d’assumir tot el que deixi de passar per les zones directament afectades per la transformació.

Imatge virtual de l’aspecte que tindrà Consell de Cent després de la seva conversió en eix verd de l’Eixample

/ El Periódico

Hi haurà tres àmbits de Consell de Cent en els quals els cotxes sí que podran seguir recte: es podrà anar de Muntaner a Balmes (saltant Aribau i Enric Granados), de rambla Catalunya a Pau Claris (menystenint el passeig de Gràcia), de Roger de Llúria a Girona (per sobre de Bruc) i de Girona a passeig de Sant Joan, obviant Bailèn. Per evitar que es continuï recte, està prevista la col·locació d’unes tanques metàl·liques sobre una base de ciment. No seran un obstacle infranquejable per a qui vulgui saltar-se la nova normativa, però sí que obligaran a fer una maniobra poc natural. Recorda el que ja passa amb els girs obligatoris als laterals de Gran Via i Diagonal, on és molt habitual veure conductors que fan cas omís de la senyalització.

Nadal i nova fase

Amb la configuració definitiva, aquesta picaresca serà molt més complicada, perquè el carrer ja et portarà en paral·lel a la façana del xamfrà i desembocaràs a la perpendicular. Més exagerada serà la cosa a les quatre noves places, les que generarà la confluència de Consell de Cent amb Rocafort, Borrell, Enric Granados i Girona, carrers, per cert, que també perden la seva condició de via de pas. Enric Granados, a més, un cop estigui tota l’obra acabada, serà de baixada fins a Aragó, i de pujada entre Consell de Cent i Aragó.

Detall de les vies de tramvia aparegudes durant les obres a Consell de Cent

/ El Periódico

Notícies relacionades

Les obres, tal com ha indicat Paco Alcañiz, director tècnic adjunt d’Infraestructures de Bimsa, avancen segons el previst. Ara es treballa al costat mar de Consell de Cent i els cotxes circulen pel costat muntanya. Si res ho evita, està previst que a principis del 2023 comenci la segona fase i la mobilitat transiti al costat mar, on ja estarà instal·lat el panot encarregat de vestir el nou terra del carrer, que pretén ser una vorera de façana a façana.

Valdés ha admès que durant les primeres setmanes s’espera que hi hagi algun problema. «Els canvis d’hàbits sempre generen dificultats al principi», ha concedit. S’espera que hi ajudi la campanya de comunicació que tenen previst iniciar el consistori, així com els 1.300 avisos que es col·locaran a les escales de veïns, que seran personalitzats en funció del tram afectat. També durant els primers compassos està previst desplegar un grup d’informadors. Que bàsicament vindran a dir que no es pot continuar recte. El que no és clar, d’acord amb l’explicat aquest dimarts, és quina alternativa oferiran als conductors.