Transport públic

La gratuïtat de Rodalies no aconsegueix reduir el trànsit en l’entorn de Barcelona

La circulació tot just ha caigut 0,4 punts a l’àrea metropolitana i fins i tot ha augmentat 0,8 punts en el perímetre immediat de la ciutat

La gratuïtat de Rodalies no aconsegueix reduir el trànsit en l’entorn de Barcelona

EPC

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les enquestes que es realitzen als usuaris del transport públic no mostren un especial enuig sobre el preu del metro, el bus o el tren. Hi ha malestar per la impuntualitat, les avaries, la falta de freqüències, les absències de corredors cap a determinades zones o fins i tot el fred dins dels vagons. Del preu, ni una paraula. Malgrat això, el Govern va decidir bonificar els desplaçaments col·lectius, fins al punt d’oferir la gratuïtat de Rodalies als viatgers habituals. Va passar l’1 de setembre i la lògica convidava a pensar que es produiria un cert trànsit ciutadà cap a aquests modes de transport. Doncs no. Segons ha detallat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, el trànsit només ha baixat 0,4 punts percentuals a l’àrea metropolitana, mentre que als accessos a Barcelona fins i tot ha augmentat 0,8 punts.

Trànsit ha analitzat dos períodes: de l’1 de gener fins al 31 d’agost, i de l’1 de setembre fins avui. Tot, agafant com a base les mateixes dates del 2019, any 1 abans de la pandèmia. S’han analitzat cinc corredors (Garraf, Llobregat, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental), amb dos mesuraments a cada un: en l’accés a la capital catalana i a una distància de 10 quilòmetres. Tot això fa referència a dies feiners, ja que en vigílies de dia festiu i dies festius, en els dos casos s’han produït increments de trànsit malgrat les rebaixes en el transport públic.

Xifres de viatgers

Notícies relacionades

Segons les dades de Trànsit, tots els punts de l’anell 0 (els que toquen a Barcelona) presenten increments, mentre que els de l’anell 1 (a 10 quilòmetres), els corredors del Garraf (-0,7%) i el del Llobregat (-2%) són els únics que cauen respecte al valor de referència. L’A2 i la B23, totes dues del passadís del Llobregat, són les que presenten caigudes més significatives. Pot ser que continuï pesant molt el final dels peatges en autopistes com l’AP-7, la C-33, l’AP-2 o la C-32. A l’autopista del Mediterrani, en un any sense barreres, l’increment de la circulació de turismes va ser de prop del 40%, mentre que els vehicles pesants es van disparar un 80%.

Aquesta dada es complementa amb la xifra de viatgers de Rodalies, un registre que amb prou feines s’ha mogut malgrat la gratuïtat. Segons Renfe, el ferrocarril a Catalunya segueix un 15% per sota de l’habitual abans de la pandèmia, mentre que a l’interior de Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) assegura que el metro ja està gairebé en els mateixos valors que el 2019, mentre que el bus encara està gairebé un 10% per sota. El tramvia, en canvi, segons dades de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) està fins i tot per sobre dels números previs a la covid.