¿Adeu a circular en verd?

Demanar taxi a Barcelona està a punt de canviar: més de 450 parades i ‘app’ pública

No està previst prohibir que els usuaris sol·licitin un cotxe amb la mà alçada, un gest cada vegada més en desús

L’aplicació pública Picmi per requerir un servei estarà disponible abans de Nadal

Demanar taxi a Barcelona està a punt de canviar: més de 450 parades i ‘app’ pública

Joan Cortadellas

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Compartim motos, manllevem una bici elèctrica que ens permet recórrer la ciutat, reservem un cotxe d’un particular per utilitzar-lo durant el cap de setmana. I tot, a través del telèfon mòbil. Però continuem aixecant la mà per demanar un taxi, tot i que, és cert, molt menys que abans.

El sector ha sobreviscut a la pressió de les VTC (de moment) gràcies a les diferents legislacions que li han sigut favorables, i intenta modernitzar-se amb el difícil que és posar d’acord i mobilitzar prop de 10.000 petits empresaris, autònoms propietaris de llicències que en origen són de titularitat pública, de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Amb la gasolina pels núvols i el trànsit en registres previs a la pandèmia, ja cada vegada surt menys a compte circular buit.

Recordin: els taxis de Barcelona recorren 300 milions de quilòmetres sense passatge cada any. Allà és on les parades i la tecnologia juguen un paper fonamental. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, la capital catalana tindrà 462 parades de taxi el 2023 (ara en són unes 320) si tot surt segons el previst. I l’‘app’ pública per demanar un servei (Picmi) està a punt de sortir de la cuina.

Un taxista que surt a treballar un dilluns qualsevol està ell sol al vehicle gairebé la meitat del seu temps de circulació, una situació insostenible des de tots els punts de vista: econòmic, perquè el conductor manté tarifes però se li ha disparat el cost del combustible; ambiental, perquè tot i que la flota transita cap a models híbrids, la contaminació generada de manera innecessària és tremenda, i de congestió, perquè de dilluns a divendres circulen uns 8.400 taxis (tenen un dia lliure a la setmana, cosa que treu del carrer uns 2.100 cada dia dels 10.523 amb llicència).

Podria obrir-se el meló de prohibir que els taxis circulin amb el verd, però no ha nascut el polític que s’atreveixi a posar això sobre la taula, tenint en compte l’esperit combatiu d’aquest gremi, que a Barcelona ha aconseguit doblegar empreses com Uber.

Petit format

Si es compleix el full de ruta, Barcelona disposarà el 2023 de 462 parades de taxi, entre les 322 existents i les 142 previstes per a l’any que ve. De totes aquestes, 193 seran microaturades, de manera que hi hagi més places (aquestes de petit format tindran entre dos i quatre llocs) repartides per la ciutat a les quals poder acudir per agafar un taxi i descoratjar així que els xòfers circulin amb el verd al sostre.

Tot, de la mà d’una nova aplicació pública, de nom Picmi, que arriba amb dos anys de retard i permetrà sol·licitar un taxi com ja fan d’altres ‘app’ privades. En aquest cas, i per evitar problemes de competència, sense l’opció de poder pagar a través del telèfon. Segons fonts de l’Institut Metropolità del Taxi (Imet), el procés de desenvolupament de l’aplicació «avança sobre la previsió d’estar disponible per als ciutadans aquesta mateixa tardor, és a dir, abans del 21 de desembre. No disposarà d’aplicador propi, sinó que s’inclourà dins de la paleta de serveis d’AMB Mobilitat, disponible per a Android i iOS.

Notícies relacionades

A la iniciativa pública cal sumar-li la dotzena de radioemissores que ja operen en l’àrea metropolitana i que permeten requerir els serveis d’un taxi amb una trucada de telèfon o a través d’una aplicació. Amb la diferència que, en aquests casos, el normal és que també es permeti el pagament a través de l’‘app’, cosa que Picmi no permetrà perquè al tractar-se d’un projecte de l’AMB podria generar denúncies per part de les autoritats responsables de la competència, tal com ja va succeir amb els decrets anti Uber, que van generar sonores queixes per part de l’Autoritat Catalana de la Competència.

¿Fins quan buit?

A aquests 300 milions de quilòmetres a l’any sense passatge assenyalats per l’AMB (el 48% del trànsit del sector del taxi) cal sumar-li una altra dada que ajuda a entendre la situació. Segons càlculs municipals, cada taxista recorre uns 200 quilòmetres diaris i el 60% els fa buit. El 2002, Barcelona tenia 192 parades. El 2022 ja en disposa de 322 i en un any en seran 462. ¿Tindrà sentit llavors que els taxis, tret que parlem d’hores nocturnes o dies festius, continuïn circulant amb el verd al sostre a la caça de clients?

Temes:

Taxis