Conversió en zona de vianants de la ciutat

Barcelona comença les obres de la superilla de l’Eixample

La intervenció, que durarà vuit mesos i mig, implantarà quatre eixos verds i quatre places als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell

Barcelona comença les obres de la superilla de l’Eixample

RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

Barcelona ha fet un pas més en el desterrament del cotxe al centre de la ciutat. Aquest dimarts l’ajuntament ha iniciat les obres de la superilla de l’Eixample, que implantarà quatre eixos verds i quatre places als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell. Aquest gran eix verd, que se sumarà als de Sant Antoni, Poblenou o Horta, suposarà 58.000 metres quadrats més per als vianants i veïns de l’Eixample, districte pel qual passen cada dia uns 350.000 cotxes.

Les associacions de veïns, tant de la dreta com de l’esquerra de l’Eixample, celebren la iniciativa. Alguns comerciants, però, temen que la reducció dels cotxes impliqui una disminució de la clientela. Al marge de la polèmica, les superilles i els eixos verds de Barcelona han sigut aplaudits per l’ONU i lloc com a exemple contra l’escalfament de les grans ciutats.

Les obres de la superilla del districte més poblat de Barcelona, que duraran vuit mesos i mig i tenen un pressupost de 52 milions d’euros, signifiquen «un abans i un després» en la «manera de fer ciutat» i «transformar» els carrers, segons la segona tinenta d’alcalde i regidora d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz.

«Hem de recuperar el model de Cerdà, que prioritzava la salut i la justícia perquè la ciutat sigui un lloc confortable», ha dit aquest dimarts Sanz als periodistes, i ha recordat que, avui dia, entre el 60% i el 70% de l’espai públic està destinat a aparcaments de cotxes. «I no és just», ha precisat la regidora. «Hem de preparar la ciutat perquè sigui un refugi de futur, l’estiu que ve ha de ser diferent». Sanz ha afegit que els barcelonins no haurien de veure’s obligats a anar-se’n de la ciutat per combatre les altes temperatures, que aquest estiu han batut un rècord.

Les obres

La superilla de l’Eixample ocuparà el carrer de Consell de Cent des de Rocafort fins a Girona. Inclourà places als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, amb Rocafort, amb Comte Borrell i amb Enric Granados. Les obres substituiran l’asfalt per panots i granit, que seran els nous paviments, i el verd passarà d’ocupar l’1% al 12% de la via. A més, segons l’ajuntament, tots els carrers seran accessibles i hi haurà més mobiliari urbà i una il·luminació més bona. Sanz ha recordat també que l’ajuntament ha fet un procés participatiu «comptant amb totes les veus» i que en el projecte s’han inclòs demandes de veïns i professionals.

«Creiem que l’eix verd de l’Eixample és positiu per al barri. Reduirà la contaminació i l’ús del cotxe», explica Jaume Artigues, president de l’Associació de Veïns Dreta del Eixample. Per a Artigues, aquesta superilla és una «victòria del moviment veïnal». «L’Eixample no té cap plaça. Catalunya i Urquinaona són places de tot Barcelona, no del districte. Ara en tindrà quatre», destaca.

Menys cotxes, més veïns

El president d’aquesta associació de veïns també destaca que aquesta iniciativa «redueix» l’ús del cotxe privat. «Que hi hagi quatre places al districte destinades als veïns només pot funcionar si es redueix l’ús del cotxe. A ciutats com París o Nova York no pots entrar amb cotxe al centre de la ciutat», assenyala per la seva banda Xavier Riu, vocal d’Urbanisme de l’Associació de Veïns Esquerra del Eixample.

Alberto Uriol és l’amo del quiosc ubicat al xamfrà de Consell de Cent amb Calàbria. Com alguns comerciants de la zona, tem que la retirada de vehicles privats redueixi la clientela. «Molts dels meus clients venen amb cotxe i aparquen al xamfrà. Crec que ens perjudicarà», es queixa. «¿Reduirà la contaminació? No ho sé, els cotxes continuaran circulant per altres carrers», valora aquest home a qui acaben d’apujar el lloguer del seu negoci.

Ara bé, com recorda Artigues, no està demostrat que una conversió en zona de vianants més gran dels barris impliqui una reducció dels ingressos dels negocis. Va passar als carrers Ferran i Portal de l’Àngel, «dues conversions en zona de vianants històriques». «Al principi, tots els comerciants estaven en contra i després tots hi van estar d’acord. Ja hi ha barris que són superilles: mira Gràcia», apunta aquest veí.

Notícies relacionades

També hi ha veïns que es mostren escèptics. Per exemple, María Teresa Simeón, que viu al carrer de Rocafort i que creu que els bancs i parterres provocaran més incivisme perquè, segons ella, hi haurà gent que hi pernocti. «Hi haurà més lladres, perquè hi haurà menys cotxes. Em farà por entrar a casa meva. No necessitem això aquí», opina. «Es cronificarà la indigència», apunta al costat d’ella una altra veïna, Arantxa López, que viu a la cantonada de Consell de Cent i Rocafort.

No obstant, segons l’informe del Programa de Medi Ambient de l’ONU, les superilles de Barcelona proporcionen un «espai públic més verd, just i segur», mentre que els eixos verds redueixen la contaminació i augmenten la seguretat.