TARIFES EN TEMPS DE CRISI

El Govern rebaixarà a la meitat els abonaments de transport públic mensuals i trimestrals

La T-Usual i la T-Jove es reduiran un 50% en el quart trimestre, mentre que la T-Casual serà un 30% més barata. La T-Familiar, la T-Grup i la T-Dia no modifiquen el seu preu

El Govern rebaixarà a la meitat els abonaments de transport públic mensuals i trimestrals

JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat aquest dimarts les tarifes del transport públic a Catalunya per al quart trimestre, quan està previst aplicar la rebaixa anunciada fa setmanes pel president Pedro Sánchez. De la mateixa manera que s’ha fet en els últims anys quan ha calgut actualitzar preus, la intenció és bonificar més els viatgers freqüents, i no tant els que recorren al bus o al metro de manera puntual. Els preus seran vàlids des de l’1 de setembre fins al 31 de desembre. En resum, la reducció és d’un 50% per als abonaments mensuals o trimestrals, i del 30% per a alguns títols multiviatge. La T-Familiar, la T-Grup i la T-Dia es queden com fins ara, sense variacions en el preu. Tampoc no es toca el bitllet senzill (2,40€), utilitzat principalment per turistes.

Notícies relacionades

La T-Usual costarà la meitat, de manera que els viatges il·limitats durant un mes a la zona 1 valdran 20 euros. Les variants d’aquests dos abonaments per a famílies monoparentals o nombroses també es rebaixen un 50%, així com la T-70/90, la T-Usual bonificada per a persones en situació d’atur o els ‘packs’ especials per a les comarques del Berguedà i el Ripollès, comarques incorporades al sistema tarifari integrat i que configuren una setena corona. Per la seva banda, la T-Jove comptarà amb 90 dies de viatges il·limitats i es podrà adquirir per 40 euros. La T-Casual, en canvi, passa d’11,35 euros a a 7,95€. Tots els títols bonificats caducaran el 15 de gener del 2023, mentre que la T-16 i la T-Verda tenen la seva pròpia data d’expiració. Els títols comprats durant aquest quadrimestre que no hagin sigut utilitzats, es podran substituir el 2023 per uns de nous, però pagant-ne la diferència.

A l’espera de Renfe

El decret llei presentat per Sánchez a finals del juny estableix que l’Administració central es farà càrrec del 30% de la rebaixa, i insta les Administracions autonòmiques i municipals a afegir, si ho consideren oportú, un 20% extra, amb recursos propis, per arribar al 50%. Amb aquest escenari, l’ATM, segons detalla el seu director general, Pere Torres, hauria de desemborsar prop de 28 milions d’euros. A mitjans de juliol, no obstant, el president del Govern va assegurar que Renfe passaria a ser gratuït, però aquesta és una mesura, assenyala Torres, que encara no s’ha formalitzat legalment. Quan ho faci, sosté, el consell d’administració l’ha habilitat per implementar la rebaixa sense necessitat d’elevar-lo per a la seva consideració. En aquestes circumstàncies, es podria aplicar pràcticament d’un dia per a l’altre.