Mobilitat

La gratuïtat de Rodalies posarà al límit el sistema públic de transport a Catalunya

L’ATM tem que un ferrocarril a cost zero per als viatgers generi un transvasament cap al tren de conseqüències imprevisibles. La tarifa dels títols mensuals i trimestrals es rebaixarà un 50% durant l’últim quadrimestre, en un any amb un sobrecost energètic de 165 milions d’euros

La gratuïtat de Rodalies posarà al límit el sistema públic de transport a Catalunya

Ricard Cugat

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Són multitud els conductors que troben a faltar els peatges després que autopistes com l’AP-7 o la C-33 hagin incrementat el seu trànsit en un 50%. La promesa del president del Govern, Pedro Sánchez, que els abonaments de Renfe de Rodalies i mitjana distància seran gratuïts en l’últim quadrimestre del 2022 pot generar un efecte molt semblant. Sempre que la mesura cristal·litzi en un decret llei que encara s’ha d’aprovar. No imposa respecte només per les obres en marxa, les carències en infraestructura o les avaries de la xarxa ferroviària catalana, sinó per l’impacte que la mesura pugui tenir a les arques públiques i a la resta de l’oferta de transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és l’ens encarregat de marcar les tarifes a Catalunya. De cara als últims quatre mesos de l’any, aplicarà les reduccions previstes pel Govern del 30%, i bonificarà un 20% extra alguns dels títols utilitzats pels viatgers més fidels, la T-usual i la T-jove. Sobre el que passi amb Rodalies, temen un inquietant transvasament d’usuaris cap al tren que es traduirà en pèrdues per als operadors privats de recorreguts supramunicipals i en aglomeracions d’incerta digestió.

/

Comencem per la informació de servei. El consell d’administració de l’ATM ha aprovat aquest dimarts les excepcionals tarifes del transport públic a Catalunya per al quart trimestre. De la mateixa manera que s’ha fet en els últims anys quan ha calgut actualitzar preus, la intenció és bonificar més els viatgers freqüents, i no tant els que recorren al bus o al metro de manera puntual. Els preus seran vàlids des de l’1 de setembre fins al 31 de desembre. La reducció és d’un 50% per als abonaments mensuals o trimestrals, i del 30% per a alguns títols multiviatge. La T-Familiar, la T-Grup i la T-Dia es queden com fins ara, sense variacions en el preu. Tampoc es toca el bitllet senzill (2,40 €), utilitzat en bona mesura per turistes.

Caduquen el 15 de gener

La T-Usual costarà la meitat, de manera que els viatges il·limitats durant un mes a la zona 1 valdran 20 euros. Les variants d’aquests dos abonaments per a famílies monoparentals o nombroses també es rebaixen un 50%, així com la T-70/90, la T-Usual bonificada per a persones en situació d’atur o els ‘packs’ especials per a les comarques del Berguedà i el Ripollès, comarques incorporades al sistema tarifari integrat i que configuren una setena corona. La T-jove amb 90 dies de viatges il·limitats, també redueix el seu preu un 50% i podrà adquirir-se per 40 euros. La T-casual, en canvi, passa d’11,35 euros a 7,95 € (-30%).

/

Tots els títols bonificats caducaran el 15 de gener del 2023, mentre que la T-16 i la T-Verda tenen la seva pròpia data d’expiració. Els títols comprats durant aquest quadrimestre que no hagin sigut utilitzats, es podran substituir el 2023 per uns de nous, però pagant-ne la diferència. Els bitllets bonificats no podran comprar-se abans de l’1 de setembre, així que és de preveure que aquell dia els terminals de les estacions treguin fum, i tampoc és descartable un cert col·lapse informàtic pel ‘boom’ de demanda a través d’internet.

A l’espera de Renfe

El decret llei presentat per Sánchez a finals de juny estableix que l’Administració central es farà càrrec del 30% de la rebaixa, i insta les Administracions autonòmiques i municipals a afegir, si ho consideren oportú, un 20% extra, amb recursos propis, per arribar al 50%. Amb aquest escenari, l’ATM, segons detalla el seu director general, Pere Torres, i segons les tarifes presentades aquest dimarts, haurà de desemborsar prop de 28 milions d’euros.

Els operadors privats de trajectes gestionats pel Govern seran compensats a través de la venda d’abonaments. Cada mes hauran de notificar a l’ATM quants títols han dispensat perquè la Generalitat els aboni la diferència del descompte, uns diners que no sortiran de les arques catalanes si abans no ha fet el viatge des de Madrid, ha concretat Torres, que durant tota la seva intervenció ha deixat molt clar que no està per orgues. A la despesa d’aplicar la rebaixa cal sumar-li el sobrecost vinculat al preu de l’energia previst per a aquest any, valorat en 165 milions d’euros. Per compensar-lo, segons el director de l’ATM, les tarifes haurien de pujar un 20%, cosa que no està ni de bon tros prevista.

El president del Govern va anunciar al juny una rebaixa del 50% en els títols de transport de Rodalies i mitjana distància, però tres setmanes després va pujar l’aposta i va dir que serien gratuïts, una mesura que, tanmateix, encara no s’ha recollit en un decret llei com sí que ho estava la reducció a la meitat. Quan succeeixi, el consell d’administració de l’ATM ha habilitat Torres perquè implementi la rebaixa sense necessitat d’elevar la mesura per a la seva consideració. En aquestes circumstàncies, es podria aplicar pràcticament d’un dia per a l’altre.

Impacte milionari

Notícies relacionades

L’ATM dona per fet que la gratuïtat de Rodalies generaria un important transvasament de viatgers cap al tren. «Estimem un impacte d’entre 45 i 50 milions d’euros que no estan contemplats en el reial decret», assenyala Torres. És a dir, no hi ha diners per compensar els operadors privats, que podrien elevar la qüestió als jutjats i reclamar danys i perjudicis a l’Estat. No és cosa menor: totes les capitals de la segona i de la tercera corona estan connectades amb Barcelona a través de Rodalies i en busos interurbans.

Tot això passa, a més, en un moment de profundes transformacions a la xarxa ferroviària catalana. Sense anar més lluny, a finals d’agost està previst tallar la línia de Granollers durant tres mesos per traslladar les vies a l’interior de la futura estació de la Sagrera, com ja es va fer amb la del Maresme dos anys abans. Però també hi ha afectacions a l’R-4, tallada entre Martorell i Castellbisbal; l’R-8, sense servei de Martorell a Rubí, o l’R-1, guillotinada de l’Hospitalet a Molins de Rei. Del cafè per a tothom a Rodalies per a tothom.