Model de transport

L’Autoritat Catalana de la Competència repudia el decret del Govern que guillotina les VTC

L’Acco, que ja va censurar la normativa de principis del 2019, considera que el document «persisteix en la ineficiència regulatòria». Els conductors afectats es manifesten a Barcelona i asseguren que es perdran 2.500 llocs de treball

Conductors de VTC protesten a Barcelona.

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Era qüestió de temps perquè els antecedents destil·laven una certa aroma de ‘déjà vu’. L’Autoritat Catalana de la Competència (Acco), a través d’un comunicat, ha compartit el seu rebuig del nou decret del Govern que regula l’activitat de les llicències de lloguer de vehicles amb conductor, conegudes com a VTC. L’ens considera que la normativa, que aquest dimecres passa el seu tràmit parlamentari i entrarà en vigor a l’octubre, és «contrària a la competència i persisteix en la ineficiència regulatòria». A través d’un extens informe de 25 pàgines, l’Acco conclou que les exigències de longitud mínima de 4,90 metres o que els cotxes hagin fet un mínim de 100 serveis durant l’últim any són «mesures que perjudiquen consumidors i usuaris». El dictamen arriba el dia que els conductors de VTC (50 persones a peu i unes 40 més als seus automòbils) s’han manifestat pels carrers del centre de Barcelona. En marxa lenta, com els taxistes, però amb un missatge completament oposat.

Es repeteix la història de principis del 2019, quan el Govern, amb Damià Calvet com a conseller de Territori, va aprovar un decret que obligava a contractar les VTC amb 15 minuts d’antelació, prohibia a les empreses captar clients pels carrers i eliminava la geolocalització dels cotxes. Competència va posar el crit al cel i va donar una mica d’oxigen al negoci. Però al ser una anàlisi no vinculant, la Generalitat va seguir endavant. Sembla que ara es repetirà la mateixa història, perquè els arguments són molt semblants als de fa tres anys. El nou decret s’aprovarà gràcies al PSC, que a canvi del seu vot favorable ha exigit incorporar la condició dels 4,90 metres de longitud mínima. Però hi ha més novetats: s’atorgarà la llicència a les VTC que hagin estat operatives durant l’últim any i amb un vehicle assignat, els conductors hauran d’acreditar com a mínim dos anys de carnet i els nous cotxes hauran de tenir distintiu ECO o 0 de la DGT. Tot això, segons l’Acco, «restriccions injustificades a la competència».