Urbanisme

Barcelona fa el primer pas perquè els dos tramvies s’uneixin a Francesc Macià

L’ajuntament licita la redacció del projecte perquè el Trambaix i el Trambesòs es puguin unir finalment, si tot va bé, a mitjans del 2026

jgblanco39075958 barcelona proyecto tranvia  tranvia diagonal alternativa 1 f170627115305

jgblanco39075958 barcelona proyecto tranvia tranvia diagonal alternativa 1 f170627115305

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És un tràmit molt incipient, però com que es tracta del tramvia, qualsevol pas desperta les alertes. En positiu o en negatiu, segons a qui ho preguntin. El cas és que l’Ajuntament de Barcelona acaba de fer pública la licitació per adjudicar la redacció del projecte executiu de la segona fase de la unió del tramvia per la Diagonal. És a dir, que si el concurs avança segons està previst, a finals de l’any que ve ja estarà acabat el dibuix del ferrocarril en superfície entre Verdaguer i Francesc Macià, ja que de Glòries fins al pas de Sant Joan ja s’està treballant des de principis de març.

De moment no hi ha una data concreta per a l’inici de l’obra. De fet, el projecte per si sol no està del tot garantit perquè,tot i que el traçat estigui dibuixat, el pròxim govern municipal (hi ha eleccions al maig del 2023) podria optar per congelar el projecte. Però, en el cas que tot segueixi endavant, la voluntat de l’actual gabinet local és encadenar el final de la primera fase, a finals de l’any que ve, amb l’inici de la segona.

Abans de posar-se amb l’obra ferroviària i d’urbanització, està previst el desdoblament del col·lector que passa per la Diagonal des del carrer de Girona fins a Francesc Macià. El mateix es va fer amb el tram que ja està potes enlaire i que permetrà allargar el Trambesòs per un pressupost d’uns 108 milions d’euros.

Comptes partits

El tram de la segona fase inclou les noves estacions de Diagonal amb plaça Cinc d’Oros, Balmes, Casanova i Francesc Macià, que de manera definitiva connectarien el Trambaix amb el Trambesòs i passarà, si res es torça, més de 20 anys després de la tornada dels tramvies a Barcelona després que deixessin de circular, per la creixent pressió del cotxe, el març de 1971. La licitació disposa d’un pressupost inicial de 914.397,05 euros, dividit en dos blocs en funció del titular de l’obra: 460.454,07 es destinen a la part ferroviària que corre a compte de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) i 453.942,98 corresponen a la urbanització de la via pública que pagarà el consistori barceloní.

Notícies relacionades

Les dues entitats públiques van signar a principis del 2021 un acord de col·laboració respecte a l’execució d’aquesta segona fase. Però el que dèiem: com que els diners no estan consignats, l’ajuntament (i també l’ATM) poden fer marxa enrere. Si es van superant fases i s’acaba licitant i adjudicant l’execució final del tramvia per la Diagonal, tot podria estar acabat, si es prenen com a base els terminis actuals, d’aquí quatre anys

En el cas del tram Glòries-Verdaguer, els primers treballs d’execució es van licitar després de la redacció del projecte, el juny del 2021, i es van adjudicar el desembre d’aquell mateix any. Les obres van començar tres mesos després. Si el present concurs acaba tots els tràmits al desembre del 2023 es podran licitar els primers treballs, i les màquines, si se segueix el ritme, es posarien a trepar al setembre del 2024. Cal sumar els 21 mesos d’una Diagonal potes enlaire (això és el que es preveu en la fase u) i ens dona com a resultat que, en una aproximació poc científica, tot podria estar acabat el maig del 2026.