Mobilitat compartida

El bitllet senzill de bus ja es pot pagar amb targeta de crèdit a Barcelona

TMB comença amb el transport de superfície, però la idea és que el metro, i també Ferrocarrils i Rodalies, també vagin incorporant aquesta tecnologia

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La pandèmia va obligar a fer múltiples canvis en el transport públic, sobretot a nivell de gestió i renovació de l’aire, de manera que la mobilitat compartida sigui el més segura possible. També van ser necessaris retocs en la relació amb els viatgers, com el fet de vetar l’ús d’efectiu en el pagament de bitllets senzills als autobusos per evitar el contacte amb els diners en efectiu. Fins ara, el bitllet s’havia d’adquirir amb un complicat sistema de codi QR. Fins avui, dia en què Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja ha instal·lat a tots els seus autobusos (prop de mil) i en totes les seves línies (un centenar) un lector de targetes bancàries. Es comença per aquí, perquè era el més urgent, però la idea és estendre el mètode al bus metropolità, al metro i també a Ferrocarrils i Rodalies.

El sistema anterior era qualsevol cosa menys comoditat per a l’usuari. Tenint en compte que, a més, el bitllet senzill solen comprar-lo els viatgers ocasionals, no era un mètode precisament seductor. Era necessari descarregar-se l’aplicació de TMB, registrar-se, anar a l’apartat de ‘Compra de bitllets’, seleccionar l’escollit, adquirir a través de l’‘app’ del banc i passar el QR resultant en un lector. Ara n’hi haurà prou amb passar la targeta de crèdit, que alhora es convertirà en títol de transport en el cas que pugi un revisor al bus. El treballador de TMB tindrà accés als quatre últims dígits de la targeta del pagador per poder comprovar que, efectivament, ha desemborsat els 2,40 euros pel servei.

Per al turista

A més de la targeta física, també podran utilitzar-se altres suports que tinguin incorporada la targeta (dèbit o crèdit), com el mòbil o els rellotges intel·ligents. Els bitllets senzills suposen menys del 2% de les validacions totals de TMB i l’usuari habitual sol ser el turista, d’allà, també, que el preu estigui tan disparat si es compara amb altres títols, com la T-Usual, que són els que utilitzen els viatgers més fidels del transport públic.

Notícies relacionades

Sobre l’expansió d’aquesta tecnologia a alternatives de mobilitat compartida, Pere Torres, director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha explicat que el bus era prioritari perquè, a diferència del metro, no disposa de màquines expenedores de bitllets. En qualsevol cas, la idea és que aquest tipus de pagament, que no emet bitllet físic, i això també és un estalvi (i un missatge) mediambiental, s’estengui al ferrocarril. Torres també ha avançat la voluntat de negociar amb els operadors privats de les línies metropolitanes d’autobús, on, a diferència de la xarxa de Barcelona, sí que es continua pagant en efectiu el bitllet senzill. «Al llarg de 2022 –ha assegurat– esperem poder iniciar una prova pilot per comprovar com funciona».

Més agilitat

Laia Bonet, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, ha celebrat «la col·laboració publicoprivada», que ha fet possible aquesta tecnologia i ha assenyalat que permetrà, a més, més agilitat en les parades, cosa que hauria de repercutir, ni que sigui una mica, en un dels punts febles de la xarxa de bus: la velocitat comercial, estancada en els 12 quilòmetres per hora. Bonet també ha destacat que Barcelona hagi sigut la primera ciutat espanyola a implantar aquest sistema de pagament, en el qual han participat les empreses Comercia Global Payments i Inetum.