Urbanisme

Barcelona obrirà el túnel de les Glòries el 6 de novembre en sentit Besòs

La galeria entrarà en servei només per sortir de la ciutat, i a principis del 2022 està previst que els cotxes també puguin circular cap al Llobregat

Barcelona obrirà el túnel de les Glòries el 6 de novembre en sentit Besòs

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Revelat finalment un dels més grans secrets de l’Ajuntament de Barcelona: el túnel de les Glòries s’obrirà a la circulació el 6 de novembre, dissabte de la setmana que ve, després de sis anys de perforació. Ho farà en sentit Besòs, tal com estava previst, perquè encara queden tasques pendents al carril contrari, d’entrada a Barcelona, que es posarà en servei, si res ho evita, a principis del 2022. Es tallarà la cinta a una de les infraestructures més complexes de la dècada a la capital catalana. I es farà una mica les paus amb Ildefons Cerdà, l’home que va predir que aquesta plaça seria el centre metropolità de la ciutat.

La idea és que els cotxes puguin començar a passar per la túnel la nit del 5 al 6 de novembre. La Guàrdia Urbana iniciarà les desviacions de trànsit i s’estrenarà la nova configuració viària. Si tot va segons el previst, el túnel ja serà completament operatiu dissabte pels volts de les sis del matí, i els vehicles que vagin en direcció Maresme deixaran de travessar la plaça en superfície. Al túnel s’hi accedirà per la Gran Via a l’altura del carrer de Padilla. Aquest carrer, i també Lepant, adquiriran més protagonisme al ser les últimes perpendiculars abans del túnel. Una vegada a dins, els vehicles es dirigiran cap a la C-31 en direcció Badalona i Mataró, però abans podran abandonar l’artèria a l’altura del carrer de Bilbao.

Assaig i error

Més canvis. El carrer de la Llacuna ja no desembocarà en la C-31, els cotxes que vagin per la Gran Via i no agafin el túnel seran desviats per Padilla per enllaçar amb Castillejos (en el cas que vulguin seguir cap als barris del Besòs). El lateral de la Gran Via serà exclusiu per a veïns, bus i taxis entre Ciutat de Granada i rambla del Poblenou (on acaba el túnel) i entre Marina i Padilla, i el carrer de Castillejos creuarà la Gran Via però no donarà accés al túnel. És complicat retenir tant canvi, així que segurament passarà el de sempre: assaig i error fins a l’adaptació definitiva a la nova configuració. El sentit Llobregat seguirà com fins ara, travessant la plaça al costat de la primera part del parc urbà de la Canòpia, oberta al públic l’abril 2019, un aperitiu de l’aspecte que s’espera que un dia tingui tot aquest entorn, en el qual, per cert, s’integrarà el tramvia, que l’any que ve s’espera que iniciï la seva controvertida i arxidiscutida unió entre aquest punt i Francesc Macià. Es començarà per un primer tram des de les Glòries fins al passeig de Sant Joan.

Notícies relacionades

Les màquines van començar a perforar el túnel de les Glòries el novembre del 2015, amb Ada Colau ja com a alcaldessa, que va tenir escàs o nul marge de maniobra perquè es va trobar el pla aprovat i encarrilat per l’anterior equip, comandat per Xavier Trias i el seu regidor d’Urbanisme, Antoni Vives. En aquelles dates –per cert, amb les obres de la línia 9 ja aturades i també les de la Sagrera en repòs– es va dir que el túnel s’obriria al trànsit el 2019. Si el projecte hagués caigut a les seves mans, els comuns sens dubte haurien donat sortida al parc urbà, però el més probable és que no haguessin donat el vistiplau a l’obra viària subterrània. No tant pel cost (uns 192,3 milions d’euros), sinó per la seva manera d’entendre l’urbanisme i la mobilitat.

Compromís ineludible

Però defugir aquesta transformació, a més de trencar contractes ja firmats, suposava polvoritzar el denominat compromís per les Glòries, pactat el 2007 en temps de Jordi Hereu. Aquell acord, firmat amb associacions i entitats dels quatre barris de l’entorn –Poblenou, Fort Pienc, Clot-Camp de l’Arpa i Sagrada Família–, incloïa el túnel, que s’havia de fer en dues fases: Castillejos-Badajoz i Badajoz-rambla del Poblenou. I així s’ha fet, però amb voreres i panots de (suposadament) Puig i Cadafalch, perquè quedi clar que això no és més que un carrer més de Barcelona i no una manera d’aixecar l’alfombra i amagar els 78.000 vehicles que cada dia passen per aquí en els dos sentits.