MOBILITAT

El Defensor del Poble arxiva la queixa d’un grup moter contra els blocs de ciment a Barcelona

L’associació que va demanar l’empara de Fernández Marugán prepara ara una denúncia penal que presentarà ben aviat davant la fiscalia de seguretat viària

El Defensor del Poble arxiva la queixa d’un grup moter contra els blocs de ciment a Barcelona

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La tràgica mort d’un motorista al carrer de Balmes el 17 de desembre va desencadenar una onada d’ira contra l’urbanisme tàctic a Barcelona. La víctima, un jove de 28 anys, va acabar col·lidint, després d’impactar amb un altre vehicle, amb una barrera de formigó New Jersey, el tipus d’elements que s’han col·locat al carrer per delimitar les terrasses i separar-les de la calçada. La Unió Internacional per a la Defensa dels Motoristes (IMU) va presentar una queixa davant el Defensor del Poble sol·licitant l’eliminació d’aquests elements, que assenyalava com a causants de la mort de «diversos motoristes». L’oficina de Francisco Fernández Marugán, no obstant, ha optat per arxivar la queixa «donant per finalitzades les actuacions». En cas d’haver pres en consideració la sol·licitud, hauria elevat l’assumpte a les autoritats pertinents. Els motoristes no tiren la tovallola i preparen una denúncia penal davant la fiscalia de seguretat viària que preveuen presentar abans d’estiu.

El Defensor del Poble va acceptar a tràmit la reclamació el 17 de febrer. Segons l’UMI, l’Ajuntament de Barcelona «incompleix de manera reiterada el reglament general de circulació i la llei de seguretat viària», en paraules del seu president, Juan Carlos Toribio. Consultat per aquest diari, lamenta que Fernández Marugán «s’hagi fiat del que ha explicat el consistori sense haver contrastat amb l’opinió, per exemple, d’enginyers de camins». «L’ajuntament ha enganyat el Defensor del Poble i ell s’ho ha empassat tot», resumeix. Al seu extens escrit de vuit pàgines, la gerència d’Ecologia Urbana aporta tota la cronologia de l’urbanisme tàctic i defensa la seva actuació recolzant-se als nombrosos informes i estudis realitzats pels tècnics municipals.

Toribio es manté inamovible que les New Jersey estaven col·locada de manera irregular. «Perquè sobresortien de l’espai i ocupaven part de la calçada, perquè els faltava una peça terminal i perquè no estaven unides». Tot això, segueix, «presenta elevats nivells d’agressivitat per als ciutadans». Per tot això, l’UMI denunciarà l’Ajuntament de Barcelona davant la fiscalia de seguretat viària de Barcelona, a qui acusarà d’incomplir l’article 385 del codi penal, que arriba a establir penes de presó de sis mesos a dos anys de presó a qui origini un greu risc per a la circulació.

Notícies relacionades

Això, segons Toribio, és precisament el que va passar a la capital catalana a Balmes entre Diputació i Gran Via. L’ajuntament, en la seva defensa, al·lega: «En cap cas s’han instal·lat a tall d’obstacle o perill que dificulti la circulació, ja que en tots els casos s’han ubicat en zones d’aparcament o càrrega i descarrega, sempre fora de l’àmbit de circulació de trànsit, mantenint l’alineació marcada pel carril de serveis». La denúncia d’aquesta associació se sumarà a la que ja va presentar la família del jove que va perdre la vida en l’accident de Balmes, que segueix el seu curs als jutjats.

Abans de presentar la denúncia, el col·lectiu té prevista una manifestació el 13 de juny en diferents ciutats espanyoles, entre les quals Barcelona, per reclamar més i millors mesures de seguretat per al col·lectiu de motociclistes. En el cas de la capital catalana, avança Toribio, les New Jersey s’emportaran bona part del protagonisme.