ACORD DEL PLE MUNICIPAL

El patinet, un més al camarot de la selva urbana de Barcelona

El consistori aprova que tots els usuaris de vehicles de mobilitat personal hagin de portar casc, elements reflectors, timbre i assegurança

El patinet, un més al camarot de la selva urbana de Barcelona
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’ordenança de mobilitat de vianants i vehicles és el camarot dels germans Marx en versió normativa municipal. La porta es va obrint i hi van entrant nous protagonistes, que intenten fer-se un espai en una estança reduïda, de 100 quilòmetres quadrats, mentre que els ja hi eren tracten de defensar la seva parcel·la. Tot molt caòtic i ordenat alhora. Els últims a arribar-hi han sigut els vehicles de mobilitat personal (VMP); els patinets, per resumir. El consistori va regular-ne l’ús a mitjans del 2017, en l’enèsima modificació d’aquesta ordenança, i ara tocarà tornar a rectificar el document per afegir-hi l’obligació de portar casc i assegurança. Així s’ha aprovat aquest divendres en el ple municipal a proposició del grup de Ciutadans.

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, parla sovint d’aquests mitjans de transport, i no en termes massa generosos. En el passat se l’ha sentit celebrar que es limiti de fàbrica la velocitat màxima d’aquests vehicles, ha lamentat les seves repetides infraccions i ha intensificat la vigilància per part de la Guàrdia Urbana. El 2020, de fet, la policia local ja hi va posar cura malgrat la pandèmia: van imposar 8.492 multes, un 29,7% més que el 2019. O el que és mateix, 23 cada dia. Sembla de l’opinió que si els usuaris no són cívics, com a mínim que vagin protegits. I així serà, tot i que no queda clar quan passarà.

S’ha de parlar

El 13 de gener, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va dir que s’estaven plantejant que el casc sigui obligatori, però també va avançar que era un tema que prèviament s’havia de parlar en el Pacte per la Mobilitat, l’enorme taula rodona al voltant de la qual, de manera periòdica, es reuneixen tots els col·lectius implicats en la circulació de vehicles i vianants. Això, tal com es pot comprovar a les actes de les tres sessions celebrades des de principis d’any, encara no ha passat. La decisió, no obstant, sembla que ja està presa. Tot i que és just ressaltar que en la proposició de Ciutadans, aprovada amb el vot favorable dels partits del govern municipal (Barcelona en Comú i el PSC), es destaca que la qüestió s’haurà de debatre en aquest conclave.

La idea és que tots els usuaris de vehicles de mobilitat personal portin casc, elements reflectors i timbre, així com una assegurança de responsabilitat civil davant tercers. La primera cosa està molt clara. No tant el cobrir-se l’esquena davant possibles sinistres. ¿Significa que serà necessària una assegurança específica vinculada al patinet o que continuarà valent com fins ara una assegurança de la casa o de vida? Això és una cosa que haurà de resoldre’s en aquest procés de diàleg, que promet allargar-se uns quants mesos i que derivarà en una nova modificació de l’ordenança.

En mans de la ciutat

La DGT va aprovar a principis d’any un nou reglament sobre els VMP. Basat, bàsicament, en l’aprovat anys enrere pel consistori barceloní. I deixant en mans de les ciutats l’obligatorietat, o no, d’elevar el grau de seguretat quant al casc i els altres elements de protecció. La capital catalana, en vista que augmenten els accidents i també el nombre d’usuaris, s’acull al màxim, és a dir, al ‘sí’ a tot. Fins ara, per cert, el casc ja és obligatori per als VMP que s’utilitzin per a activitat econòmica i també per als de més mida.

Notícies relacionades

Durant la seva intervenció en el ple, Batlle ha reiterat la seva posició «clara i contundent» a favor de l’obligatorietat del casc i ha assegurat que estudiaran endurir el règim sancionador i fins i tot la possibilitat d’immobilitzar aquests vehicles. És una mesura que l’anterior cap de la Unitat de Prevenció i Investigació d’Accidents de la Urbana, Manuel Haro, havia apuntat en incomptables ocasions anys enrere. Però aplicada també a cotxes, motos i bicicletes. Ja es fa amb el clàssic cep als automòbils, però no com a reprimenda o lliçó, sinó per evitar que algú que ha begut es torni a posar al volant. Pagar 200 euros emprenya però no moralitza. Però deixar algú sense el seu mitjà de locomoció durant un temps deixa un pòsit que convida a reflexionar sobre futures infraccions.

I sobre la possibilitat d’endurir les multes als usuaris de VMP, va bé recordar algunes xifres. Els patinets estan implicats en el 4,4% del total de sinistres que es registren a Barcelona. Els cotxes, en el 36%, i les motos, en el 33,2%.