TRANSPORT PÚBLIC

TMB salva els mobles del 2020 malgrat que la pandèmia li va costar 245 milions d’euros

Les subvencions estatals permeten a l’empresa tancar l’any amb un benefici d’1,3 milions mentre la valoració dels usuaris bat rècords històrics

BARCELONA 27 10 2020 Barcelona  El transporte publico en tiempos de pandemia  aglomeraciones en el metro  estacion de la Sagrera  Metro linies 1 o 5 en sagrera  Rodalies  linia R2  de Clot  FOTO de RICARD CUGAT

BARCELONA 27 10 2020 Barcelona El transporte publico en tiempos de pandemia aglomeraciones en el metro estacion de la Sagrera Metro linies 1 o 5 en sagrera Rodalies linia R2 de Clot FOTO de RICARD CUGAT / RICARD CUGAT

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els reajustaments a les empreses privades han sigut la tònica general des que va començar la pandèmia. No ha succeït tant en el sector públic, sobretot en els serveis essencials, com els que tenen a veure amb la mobilitat. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha donat a conèixer aquest dimecres el seu balanç del 2020, en què es constata la baixada dels viatgers, gairebé a la meitat, que s’ha vist compensada gràcies, a més de l’aliment habitual de les Administracions catalanes, a les subvencions de l’Estat. En els últims anys, des d’aquest costat de l’Ebre se sentien sonores queixes sobre la creixent deixadesa del Govern en matèria de finançament de la companyia. Sembla que amb els diners que arriben des dels ministeris (seran en total uns 179 milions), la cosa queda una mica esmorteïda. Per ara. Les estretors s’acompanyen d’una nota positiva: la valoració del servei per part dels usuaris bat rècords. El bus aconsegueix la millor marca dels últims 15 anys (8,17) i el metro aconsegueix el seu millor registre històric (7,86).

El coronavirus va generar un cost addicional no previst de 245,1 milions d’euros durant el 2020, i la recaptació va ser un 48,8% inferior respecte a l’aconseguida el 2019, any en què es van batre tots els registres de validacions. La reducció del nombre de viatgers va ser del 47% al metro i del 46,4% al bus. La perspectiva és tancar el 2021 amb el 80% del passatge previ a la pandèmia, però tal com ha admès aquest dimecres el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, tot dependrà de com avanci la crisi sanitària i la vacunació. En qualsevol cas, en el dia d’avui, el subterrani ja està al 60% i els autobusos, al 65%. Les subvencions estatals, sumades al que cada any ja aporten l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità, han permès salvar els mobles de la caixa, que va tancar el 31 de desembre amb un benefici d’1,3 milions d’euros.