SEGURETAT VIÀRIA

Barcelona instal·larà aquest any 46 nous radars de velocitat

Els nous punts de control es col·loquen per primera vegada a l’interior de la ciutat, com a Aragó i Balmes, i se’n sumen dos de tram

Barcelona instal·larà aquest any 46 nous radars de velocitat
  • Aragó i Balmes tindran trams amb la velocitat limitada a 30 entre Bruc i passeig de Gràcia per la presència de centres escolars

  • El túnel de la Rovira i el de Badal comptaran per fi amb el radar de tram promès el 2017

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja hi eren. Darrere d’un contenidor o en una cantonada de l’Eixample. Però eren controls mòbils de la Guàrdia Urbana d’avui aquí i demà allà, i poc o res ajudaven a la seguretat viària i contribuïen molt a embrutar la imatge de la policia local sota el pretext de l’afany recaptatori. Ara els radars de velocitat entren de manera contundent a Barcelona, i ho fan en forma de punts fixos senyalitzats tant en carrers amb elevat índex de sinistralitat com en entorns escolars. S’afegeixen al projecte dos radars de tram més, un a la ronda del Mig i un altre al túnel de la Rovira. Es podria continuar pensant que el consistori només busca fer que els ciutadans s’hagin de rascar la butxaca, però l’experiència demostra que obligar a aixecar el peu de l’accelerador redueix la sinistralitat.

La mesura s’emmarca en la recerca d’aquesta ciutat ‘slow’ que defensa el govern que formen comuns i socialistes. La idea és que la velocitat 30 s’imposi en bona part de la ciutat. Ja succeeix al 68% dels carrers i la voluntat és tancar el 2021 amb el 75%. Però, és clar, una cosa és el que diu el senyal i una altra de molt diferent el grau de compliment. Aquí és on, a més del civisme del conductor, entren els radars. Abans que s’acabi l’any –aquesta és la promesa feta aquest dilluns per la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón– Barcelona tindrà ja col·locats 32 nous radars de punt fix a l’interior de la ciutat (podeu revisar la llista al final de la notícia). Fins ara només n’hi havia una desena als accessos, una manera de recordar als conductors que la via ràpida per la qual venien s’acabava allà. S’instal·laran en carrers 30 i artèries principals amb elevada concentració de sinistralitat.

Escoles més segures

Hi ha 12 radars més (llista al tancament del text) que es col·locaran en entorns escolars, en què la velocitat, a més, es limitarà a 30 quilòmetres per hora. Si el carrer té un sol carril de circulació, aquest ja és el límit que permet l’ordenança, però si es tracta, per exemple, del carrer Aragó, on el límit està a 50, els conductors hauran de reduir just en el punt en què estigui situat el pal. Succeirà, de fet, entre Bruc i passeig de Gràcia, on hi ha les escoles Lestonnac i Escolàpies Llúria. Un altre carrer ràpid emblemàtic limitat serà Balmes, amb dos trams 30 entre Marià Cubí i Travessera de Gràcia, i entre Francolí i Sanjoanistes.

Quant als radars de tram, al de la ronda de Dalt plantat el 2016 entre Karl Marx i Trinitat en sentit Besòs, s’hi uneixen ara el del túnel de la Rovira i el del túnel de Badal, de Cerdà fins a la Diagonal. En els dos casos, en els dos sentits. A la ronda del Mig ja hi havia un radar fix per sentit que desapareixerà. Per a l’any que ve està previst instal·lar-ne un altre a la ronda Litoral a l’altura del Moll de la Fusta, entre la Barceloneta i Miramar. Aquests radars ja van ser anunciats el 2017, però segons Adrià Gomila, director de Mobilitat, «s’ha donat prioritat a altres projectes». La instal·lació d’aquests elements s’ha demostrat eficaç per reduir els sinistres. Les xifres a finals del 2017 demostraven una baixada del 21% del nombre d’accidents i d’un 35% en la xifra de ferits.

L’ajuntament també continuarà apostant pels radars pedagògics, aquella pantalla que marca la velocitat, que serveix per elaborar estadístiques però que no genera cap sanció. El primer es va col·locar a l’avinguda de Foix, a Sarrià, el 2013, en plena baixada des de la ronda de Dalt. Des d’aleshores se n’han instal·lat en més de 100 punts de la ciutat, en què s’ha demostrat que la mesura té utilitat durant les primeres setmanes. Després, segons ha admès Gomila, els conductors es relaxen i s’acostumen a la cara trista que sol acompanyar la velocitat en vermell que indica que estan per sobre del límit. De cara al 2021 la idea és afegir 30 ubicacions noves

LLISTA DE NOUS RADARS FIXOS

▪ Pau Claris a l’altura de plaça d’Urquinaona

▪ Aragó, entre Urgell i Casanovas

▪ Aragó amb Corunya

▪ Diagonal amb Roger de Flor

▪ Diagonal amb Numància

▪ Diagonal, a l’altura del palau de Pedralbes

▪ Paral·lel amb Palaudàries

▪ Gran Via Corts Catalanes cantonada Química

▪ Gran Via Corts Catalanes amb Sant Roc-Sant Germà

▪ Gran Via Corts Catalanes a l’altura de Selva de Mar

▪ Carrer A a l’altura del número 2, a la Zona Franca

▪ Túnel de la ronda General Mitre, desincorporació cap a Can Ràbia

▪ Balmes-General Mitre

▪ General Mitre amb Ganduxer

▪ Bonanova a l’altura d’Anglí

▪ Bonanova amb Iradier

▪ Isaac Newton amb Císter

▪ Avinguda Foix a l’altura de Ramon Miquel i Planes

▪ Avinguda de Vallvidrera en l’àmbit de l’estació de Peu del Funicular de FGC

▪ Anglí amb Hort de la Vila

▪ Travessera de Dalt cantonada Verdi

▪ Avinguda de l’Estatut amb Jorge Manrique

▪ Piferrer a l’altura d’Alella

▪ Passeig de Fabra i Puig amb Canigó

▪ Santander-Cànem

▪ Felip II a l’altura de Múrcia

▪ Ferran Junoy amb São Paulo

▪ Avinguda de la Meridiana amb Sant Antoni Maria Claret

▪ Avinguda del Litoral amb Arquitecte Sert

▪ Avinguda del Litoral, entre Llacuna i Jaume Vicens Vives

▪ Rocafort-Sepúlveda

▪ Carrer de Sants a l’altura d’Espanya Industrial

LLISTA DE RADARS EN ENTORNS ESCOLARS

▪ Numància, entre Anglesola i Déu i Mata (escoles Ítaca i Anglesola)

▪ Aragó, de Bruc a passeig de Gràcia (Lestonnac i Escolàpies Llúria)

▪ Mallorca, de Nàpols a Roger de Flor (Dominiques)

▪ Mallorca, de Muntanya a Fontova (escola Dovella)

▪ Travessera de Gràcia, d’Aribau a Alfons XII (Infant Jesús)

▪ Indústria, de Sant Quintí a Conca (Miralletes i Institut Moisès Broggi)

▪ Sant Antoni Maria Claret, de Trinxant a Guinardó (Antoni Balmanya)

▪ Balmes, de Marià Cubí a Travessera de Gràcia (Escola Pia)

▪ Balmes, de Francolí a Santjoanistes (Poeta Foix)

▪ Entença, Provença-Rosselló (escoles Xirinacs i Entença)

Notícies relacionades

▪ Sardenya, de Taxdirt a Travessera de Gràcia (Escola de les Aigües)

▪ Consell de Cent, entre Bruc i Girona (López Vicuña)