OFERTA ADAPTADA A LA DEMANDA

Els taxis de Barcelona imploren reduir a la meitat la flota metropolitana en la nova normalitat

Els taxistes reclamen el canvi normatiu urgent a l'AMB, que li dona suport però demana empara legal al Govern

La Generalitat fuig d'estudi i recorda al gestor públic que ja té la potestat per canviar la norma

zentauroepp53702432 barcelona 09 06 2020 la patronal del taxi quieren un plan de200609155108

zentauroepp53702432 barcelona 09 06 2020 la patronal del taxi quieren un plan de200609155108 / JOAN CORTADELLAS

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amb les pel·lícules de la Marvel passa que et perds amb la trama, que no tens clar l’ordre de la sèrie, que la missió està molt definida però amb tant personatge és fàcil sortir del fil. Amb el taxi de Barcelona passa una mica el mateix. Saps què volen (guanyar-se la vida) i identifiques bé el seu enemic (Uber i similars, i de vegades l’Administració o fins i tot ells mateixos), però sovint les anades i vingudes dels seus conflictes t’expulsen de la trama. Ara reneix una vella reivindicació, la de limitar, en aquest cas de manera transitòria, el nombre de taxis que surten alhora amb l’objectiu d’adequar l’oferta a la demanda. L’habitual és que en surtin 8.000 de les 10.500 llicències (tenen un dia de festa setmanal) i demanen que es redueixi a la meitat de cara al 21 de juny, quan s’abaixa el teló de l’estat d’alarma. És a dir, que hi hagi 5.000 vehicles. L’Institut Metropolità del Taxi (IMT) sembla donar suport a la proposta, però vol blindar-se des del punt de vista legal. Els taxistes, com de costum, no se’n fien. I ja sabem com les gasten quan no els donen la raó.

Explica Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, que aquests tres últims mesos han sigut «catastròfics per al sector». Ho diu amb la boca petita perquè sap que una afirmació com aquesta serveix per a la majoria de col·lectius professionals. Però aquests altres sectors, o bona part, poden prendre les seves pròpies decisions. No així el taxi, aquest peculiar negoci de llicències de gestió privada que depenen de l’Administració, des de la tarifa fins als suplements, passant per l’ús de les parades o l’explotació de vehicles a doble torn, a més del tipus de vehicle o les jornades de descans. Durant les setmanes de confinament absolut, sortia al carrer el 20% de la flota. Ara ja van pel 30%.

L’Administració està d’acord amb la proposta però vol blindar-la des del punt de vista jurídic

El 24 d’abril van sol·licitar a l’IMT la mesura transitòria del 50% a partir del 21 juny. La regidora de Mobilitat i president d’aquest ens públic, Rosa Alarcón, assegura a aquest diari que des del punt de vista polític estan d’acord amb la proposta, però assenyala que és necessari que es deleguin les competències a l’AMB per poder regular el tema. La regidora socialista brandeix un informe jurídic del gestor metropolità que defensa que no tenen autoritat per fer-ho. 

Fantasmes del passat

Berbel coneix com funciona el taxi. També els que el comanden. Sap bé que a l’IMT els canvis generen cert pànic. Ja en el passat, el gestor públic va haver de fer front a demandes que van tirar per terra legislacions destinades a modificar el funcionament de la professió. Potser la més recordada sigui la de l’intent d’empetitir la flota iniciant la compra i retirada de credencials. Un sindicat va aconseguir tombar-ho. Diu Berbel que l’Institut Metropolità del Taxi no vol prendre la decisió «per por dels tribunals», i que per això han sol·licitat empara jurídica a la Generalitat. En resum: si papa Govern ens ofereix paraigua legal (¿recorden el decret que posava ferm Uber l’any passat, previ al reglament metropolità que rematava l’invent?), es podrà limitar el nombre de taxis al carrer.

Notícies relacionades

Aquest companyonatge, no obstant, ni hi és ni se l’espera. Ara per ara. El director general de Transports i Mobilitat del Govern, David Saldoni, ja ha avançat als taxistes que la Generalitat «no considera viable la regulació» per part del Departament de Territori i Sostenibilitat. A través d’una carta, recorda que la llei del Taxi, a l’article 24.1, recull «la potestat de les entitats locals titulars de les llicències de regular, mitjançant la norma reglamentària pertinent, l’explotació de les llicències de taxi referent als torns, dies de descans i vacances». O el que és el mateix, aquest marró ha de gestionar-lo l’Àrea Metropolitana de Barcelona (presidida per Ada Colau), a través de l’IMT. Alarcón ho dubta. Explica que està prevista una reunió tècnica aquest divendres per començar a desempatar.

Excés de zel

Alberto Álvarez, portaveu d’Elite Taxi, explica que molts taxistes «estan en una situació desesperada», i que treure 8.000 taxis de cop «no té cap sentit». «Més que enutjats, estem desorientats. Però això no vol dir que descartem mobilitzar-nos». Berbel no entén tanta prudència per part de l’IMT. Va caure la proposta de retirar llicències, però recorda el 1984, quan es va regular un dia més de festa per llicència i es van treure 2.000 vehicles diaris de la circulació. O quan es va decidir el repartiment de l’aeroport entre credencials parelles i senars i també va passar el tall. En molts casos hi va haver demanda per intentar doblegar aquestes iniciatives, i l’IMT en va sortir airós. Álvarez està convençut que un grup de taxistes impugnaran la limitació de llicències, però no veu cap altra opció. «La gent està bastant al límit».  

A l’espera de l’‘app’ pública del taxi

L’Institut Metropolità del Taxi va anunciar a mitjans de maig la seva intenció d’impulsar una aplicació mòbil pública al servei de tots els taxistes metropolitans. Tindrà un funcionament similar el de plataformes com Uber i Cabify i permetrà començar a evitar, entre altres coses, que els vehicles circulin amb el verd i sense passatge, gastant combustible i ajudant a congestionar encara més la ciutat. L’aplicació, segons va explicar la regidora de Mobilitat en la seva presentació, geolocalitzarà els vehicles, cosa que no poden fer les VTC, ja que el reglament aprovat l’any passat pel Govern ho prohibeix. Un detall que no passarà per alt per a empreses com Uber i Cabify, que difícilment deixaran escapar l’oportunitat de recordar les seves restriccions davant de la proposta de l’IMT. Cabify, per cert, ja supera els 800 vehicles a Catalunya, sobretot a Barcelona, mentre que Uber continua buscant la manera que el desembarcament sigui rendible tenint en compte les restriccions imposades tant per la Generalitat com per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, sobretot en el que té a veure amb la precontractació de 15 minuts que trenca amb el model d’immediatesa d’aquestes companyies.