05 d’abr 2020

Anar al contingut

A LA RECERCA D'UNA CIUTAT MÉS HABITABLE

El carrer Aragó s'atreveix per fi a desafiar el domini del cotxe

Els vehicles privats es quedaran amb cinc vials i s'espera que l'artèria perdi 6.000 vehicles diaris

L'utilitzaran els taxis i el bus interurbà, perquè TMB no té, ara per ara, cap línia local en aquesta artèria

Carlos Márquez Daniel

El carrer Aragó s'atreveix per fi a desafiar el domini del cotxe

ALBERT BERTRAN

Es va anunciar al juliol i ara és el moment d’executar el pla. El carrer d’Aragó, pilar de la xarxa bàsica de circulació de Barcelona, està a punt de perdre un carril de circulació per a vehicles privats. O, el que és el mateix, a punt de guanyar un vial per al transport públic entre Sicília i Muntaner. Cotxes i motos passen de sis a cinc vials, amb la qual cosa cediran un 16,7% de control sobre l’asfalt. L’ajuntament espera que amb aquesta mesura es redueixi en 6.000 el nombre de vehicles diaris que passaran per aquesta artèria. Amb la idea, i el desig, que els conductors optin per altres mitjans de transport, més sostenibles. S’haurà de veure. 

Les obres per pintar el carril, de dos quilòmetres de distància, començaran la nit de diumenge a dilluns i estaran acabades durant la matinada del 28 al 29 de novembre. S’actuarà quan el gruix de la població ja sigui a casa, a partir de les 22.30 hores, per afectar el mínim possible a la mobilitat. Una vegada estigui instal·lat, l’utilitzaran autobusos interurbans i taxis. I qui sap si en el futur, TMB, que no té cap bus en aquest tram, s’animarà a modificar alguna línia de la xarxa ortogonal per aprofitar aquest nou corredor en un dels carrers amb més onada verda, és a dir, amb més semàfors oberts de manera consecutiva. 

Menys fum

Aquest projecte forma part de la bateria de mesures que el consistori durà a terme per, tal com es va avançar el juliol passat en la taula sobre l’emergència climàtica, «reduir de manera dràstica les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle». També està previst convertir el passeig de Sant Joan i Gran de Gràcia en zones 30 (una altra cosa és que els conductors respectin aquest límit), desplegar noves superilles, potenciar la recollida selectiva d’escombraries, crear una taula per reduir el plàstic d’un sol ús, eliminar un carril de circulació al carrer de Mallorca i, per descomptat, la zona de baixes emissions, que entra en vigor l’1 de gener i que preveu deixar fora del perímetre que marquen les rondes Litoral i de Dalt els vehicles més contaminants. Es deixa per a més endavant el debat sobre el peatge urbà. El govern d’Ada Colau diu que ho estudiarà a mitjans del 2020. 

El carrer Aragó era l’única gran artèria de la capital catalana que en el seu tram més crític no tenia carril bus. Sí que en tenen la Diagonal, la Meridiana, la Gran Via, la Ronda del Mig i el Paral·lel. La tasca pendent, posats a comparar, seria el carril bici, també absent tant aquí com a General Mitre. Però això, de moment, no sembla que estigui sobre la taula.