27 set 2020

Anar al contingut

POSADA DE LLARG DE TAXI PROJECT 2.0

El taxista Tito es fa gran

El líder del sector del taxi presenta un projecte de 'lobby' europeu "contra la uberització de la societat"

La idea és obrir un despatx a Brussel·les i pressionar per afrontar l'avenç de les VTC a les ciutats

Carlos Márquez Daniel

El taxista Tito es fa gran

En un cine i en gran. Va estudiar la possibilitat de fer la convocatòria en un hotel, però el preu del recinte el va portar a Gran Via 2, on ha omplert una sala amb prop de 400 persones. Alberto Álvarez, més conegut com a Tito, el taxista que ha liderat la revolta del gremi contra Uber i Cabify a tot Espanya, passa dels carrers als despatxos. Tito s’ha fet més gran, i la lluita per fi madura. No deixarà les assemblees ni les vagues, però ha arribat a la conclusió que els VTC no són un problema local, i que combatre’ls requereix una estratègia global. Junt amb l’advocat Elpidio José Silva, amb qui forma una peculiar parella des de fa un any i mig, aspira a obrir un despatx a Brussel·les, l’epicentre d’Europa, per "crear un ‘lobby’ contra la uberització de la societat". 

Taxi Project 2.0 busca, tal com ha explicat Tito, ser l’epicentre de la "reivindicació dels taxistes de tot Europa". Ja s’hi han sumat 42 associacions d’Itàlia, Polònia, la República Txeca, França i Bèlgica, a més d’Espanya. "Als taxistes se’ls demanarà una quota mensual de 30 euros. Quan tinguem garantida una suma considerable, obrirem l’oficina a Brussel·les i ens posarem a treballar". ¿Però com es poden combatre els ‘lobbies’ en una de les capitals dels ‘lobbies’? Tan fàcil i alhora tan complicat com convertir-te’n en un. Seran, doncs, un ‘lobby’ anti-‘lobby’, que potser costa d’entendre, però és el que hi ha.

Millorar la imatge

Durant l’acte, que s’ha allargat més que qualsevol pel·lícula que estigui a la cartellera en aquests cines de l’Hospitalet, s’ha projectat un vídeo de 20 minuts sobre la lluita dels taxistes contra Uber en l’última dècada, des de la liberalització del sector el 2009 en temps de Zapatero fins a les últimes vagues, passant pels vuit anys en què el PP, segons el col·lectiu, "no va fer res per parar els peus a les multinacionals assassines". També s’ha donat la paraula a diversos especialistes en economia i mobilitat. Han parlat dels reptes del taxi, de "crear una marca de servei públic de qualitat", de "guanyar la confiança del client". Aquest és un desafiament complicat, ja que molts usuaris d’Uber i Cabify que s’han quedat sense aplicació estan fent el buit al taxi. Per no parlar dels que es van indignar amb els talls de carrers i manifestacions no convocades que van posar Barcelona cap per avall entre el gener i el febrer. 

Elpidio José Silva ha tancat l’acte. Sense papers i passejant per sota de la immensa pantalla de cine. L’home sap parlar i guanyar-se el respectable, fins i tot amb els seus estudiats silencis. Diu que quan el van anar a buscar es va trobar un taxi "que era l’os a la boca de l’uberisme". "Vostès anaven pel camí del funeral", ha dit. Al marge de recordar els arguments legals que demostren "la pirateria" i l’"espoli permès durant els últims vuit anys", s’ha dedicat a arengar els taxistes. Perquè és conscient que són ells els que han de mantenir Taxi Project, en l’aspecte moral i en l’econòmic. "No podem viure en un estat de llàstima i victimisme, perquè l’enemic ho veu. Vosaltres sou el projecte, sou la clau". Tito ha afegit: "Ens fa falta una mentalitat guanyadora i ambiciosa, per això cal anar a dalt del tot, amb el milió de taxistes que hi ha a Europa". 

Temes: Cabify Uber Taxis