Pugna EUA-Xina
Alibaba denuncia l’administració Trump per afegir-la a la seva llista negra d’empreses militars de la Xina
El gegant xinès del comerç electrònic recorre així la decisió de la Casa Blanca de vincular el seu negoci a l’exèrcit de la Xina
La guerra comercial dels Estats Units contra la Xina tornarà a portar l’administració Trump als tribunals. El gegant tecnològic xinès Alibaba ha demandat el govern nord-americà per figurar en la llista negra amb què Washington veta les empreses vinculades a les forces armades de Pequín.
La demanda, presentada davant el tribunal federal de San José, a Califòrnia, al·lega que les acusacions de la Casa Blanca contra la companyia de comerç electrònic «no tenen fonament fàctic i legal», per la qual cosa busca que l’excloguin de la llista. «Alibaba està governada per un consell independent, els membres del qual no tenen cap vinculació militar. Els seus productes i serveis estan dissenyats per al comerç minorista, la logística i la tecnologia de la informació empresarial, no per a armes, defensa ni intel·ligència», assegura l’empresa.
El 8 de juny, el rebatejat com a Departament de Guerra nord-americana va ampliar la seva llista negra de suposades «empreses militars xineses», en la qual acusa companyies com Alibaba de «fusió militar-civil» amb l’aparell de defensa xinès. O, dit d’una altra manera, de ser un instrument de l’exèrcit xinès. El Pentàgon tem que les forces armades xineses puguin recórrer al seu sector privat per millorar les seves capacitats militars i obtenir avantatges estratègics.
La llista negra –coneguda com 1260H– ampliada per ordre del president Donald Trump afecta ja un total de 188 empreses xineses, entre les quals colosos tecnològics com Huawei o Tencent. Entre les acabades d’afegir hi ha Alibaba, però també el cercador Baidu, el fabricant de cotxes elèctrics BYD o la biotecnològicaWuXi, que també ha demandat l’administració republicana.
Tot i que no inclou sancions formals, la legislació nord-americana indica que el Pentàgon no podrà contractar les empreses que figuren en la seva llista negra a partir d’aquest mes. A partir de l’any que ve tampoc podrà adquirir els seus productes o serveis a través de tercers.
En represàlia, el règim de Xi Jinping ha respost a la maniobra de Trump amb noves restriccions comercials. Dilluns, el Ministeri de Comerç xinès va incloure 10 proveïdors industrials nord-americans –des de fabricants de drons a mineres de terres rares– en la seva llista de control d’exportacions, i va excloure 46 contractistes militars de participar en negocis amb l’Estat xinès.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Nova eina elèctrica Barcelona aprova la regulació de les pistoles Taser per a la Guàrdia Urbana
- Al minut Sánchez: «La pregunta no és si hem de continuar. La pregunta és com no ho hem de fer»
- Habitatge Bustinduy veu «negociables» les demandes del PNB i Junts per consensuar el decret d’habitatge
- Foc Estabilitzat l'incendi que crema entre Rubió i Castellfollit del Boix
- Ot Santacreu, promesa manresana de les ciències a Catalunya: "Quan estudies, si no hi dediques temps i les coses no surten, és fàcil acabar frustrat"
