Tornada al col·le

El curs arrenca a Catalunya amb una vaga de seguiment discret, però amb el malestar docent intacte

Educació xifra en un 9,3% el seguiment fins a les 11.30 hores, dada que els sindicats convocants eleven al 30%

Malgrat l’evident enuig dels docents, les escoles i els instituts catalans han obert aquest dimarts les portes

Una maestra recibe a su alumnado este lunes, primer día de clase en Catalunya.

Una maestra recibe a su alumnado este lunes, primer día de clase en Catalunya. / Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Moltíssimes samarretes grogues entre el professorat que aquest dimarts, primer dia de classe a Catalunya, ha acudit a rebre el seu alumnat. No secundaven la vaga [segons les xifres ofertes pel Departament, el seguiment a les 11.30 hores era del 9,3% del conjunt del professorat; participació que els sindicats eleven al 30%], però compartien els motius de la protesta: la necessitat de més recursos per atendre en condicions el conjunt de nens i nenes en unes aules cada dia més complexes.

Malgrat el rum-rum dels últims dies i el malestar evident entre els docents, les escoles i instituts catalans han obert aquest dimarts les portes, tot i que no amb normalitat, com ja havien anunciat. El principal impacte de la vaga, no obstant, no s’ha vist a les aules, que no presentaven un aspecte buit, sinó a les carreteres.

Talls de Granollers a Tarragona

La jornada ha començat amb talls de trànsit en algunes de les principals vies del país, del Baix Llobregat al Maresme. Un dels més destacats s’ha produït a l’AP-7 a l’altura de Granollers (Vallès Oriental), on una protesta de docents en vaga ha obligat a interrompre la circulació en sentit sud entre els quilòmetres 131 i 126 i ha provocat cinc quilòmetres de retencions. També s’han registrat talls a la B-20 a Santa Coloma de Gramenet, la Ronda Litoral a l’altura de la Barceloneta, la Gran Via de les Corts Catalanes a Can Batlló i la Campana, la C-58 a Sant Quirze del Vallès, la C-32 a Mataró, la C-60 a Argentona i la N-340 a Tarragona. A més, els manifestants han interromput les vies de l’AVE a Lleida i han provocat incidències puntuals en la mobilitat.

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha instat aquest dimarts els sindicats a tancar el conflicte educatiu «treballant, i no amb una vaga cada setmana»

«Avui no es comença, avui es fa vaga»

En concret, els manifestants han tallat la B-20 a Santa Coloma de Gramenet, la Ronda Litoral a l’altura de la Barceloneta, la Gran Via de les Corts Catalanes a l’altura de Can Batlló, la C-58 a Sant Quirze del Vallès i la C-32 a Mataró. A Tarragona, per la seva banda, els docents han bloquejat la N-340. Són talls que han complicat la mobilitat en hora punta, ja que s’han produït entre les 7.30 i les 9 del matí, però que s’han aixecat al cap d’uns minuts. Durant les protestes, els docents han corejat consignes com «Avui no es comença, avui es fa vaga» o «No hi falten ganes, hi falten condicions».

Tall de la Gran Via, a primera hora del matí d’aquest dimarts. /

Jordi Otix
Notícies relacionades

La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha instat aquest dimarts els sindicats a tancar el conflicte educatiu «treballant, i no amb una vaga cada setmana». En declaracions a RAC1, Niubó ha defensat l’esforç pressupostari efectuat pel Govern per atendre les reivindicacions dels professors i mestres, que es materialitza, segons ha dit, en més docents, menys ràtios i més aules d’acollida. «Vull posar en valor l’esforç pressupostari fet perquè som conscients de la situació i compartim moltes reivindicacions que venen de lluny. Aquest curs hi haurà més docents a les aules, més personal d’atenció educativa i una millora de les ràtios. Esperem un curs més serè i constructiu», ha dit.

La consellera ha demanat al professorat «confiança». «No voldria que tot això ho pagués l’alumnat i l’escola pública», ha remarcat. Preguntada per si ha pensat a dimitir en algun moment, la consellera ha assegurat que no se’n va «perquè seria més fàcil». «Tinc clar l’encàrrec que tinc. Mentre tingui la confiança del president, seré aquí», ha apuntat.