Sanament
Benestar i ocupació (i V)
El Departament de Salut, sobre les falses baixes per salut mental: "És un tema delicat"
L’objectiu és intensificar les visites psicològiques per evitar que casos lleus acabin en baixes prolongades
rjulve22159248 17 4 2013 sarria barcelona interior del nuevo ambulatorio181023125926
També el Departament de Salut és conscient de la realitat de les possibles baixes per salut mental injustificades. "És un tema delicat", admeten fonts de la 'conselleria', que recorden que les absències per motius psicològics s’han multiplicat en els últims anys. En concret, des de la pandèmia, les xifres s’han duplicat.
Els responsables de Salut apel·len a la prudència a l’hora de treure conclusions: "Es tracta, en ocasions, de persones que senten que a la feina les tracten malament, o que no arriben a final de mes, i senten que no poden continuar", expliquen. I, en aquest sentit, aposten per idees cada vegada més esteses i reclamades per diferents actors del sector de la salut mental, com la tornada progressiva al lloc de treball, una mesura també reclamada després d’una patologia oncològica. "En tot cas, el tema del frau és delicat, pot ferir moltes sensibilitats", afegeixen aquestes fonts.
Salut és conscient que el diagnòstic de salut mental no es pot objectivar, com sí que es pot fer davant d’altres malalties, que poden detectar-se amb una radiografia, una analítica o un TAC. Així doncs, sí, pot ser que hi hagi usuaris que aconsegueixin la baixa anant al metge amb arguments com que estan desanimats o que no poden dormir. S’assumeix, al Departament, que hi ha hagut un canvi entre la idea d’anar al metge a veure si concedeix la baixa i la frase actual de "vaig perquè em donin la baixa".
Intensificar les visites
L’objectiu de Salut és evitar casos de baixes prolongades -les de salut mental són les baixes més llargues, de mitjana, de totes les que es concedeixen per motius de salut- mitjançant un suport intensiu del psicòleg en casos lleus. És a dir, que es pugui dur a terme una freqüentació ràpida -visites cada deu o quinze dies- durant uns dos mesos per evitar que el cas vagi a més i es converteixi en una baixa prolongada. Salut és conscient que aquest objectiu està lluny d’assolir-se, en l’actual context de saturació del servei de salut mental.
Dades alarmants
Notícies relacionadesTal com va relatar Gabriel Ubieto a EL PERIÓDICO, les baixes laborals per problemes de salut mental s’han disparat en l’última dècada, fins al punt que al llarg de l’any ja hi ha gairebé la mateixa proporció d’absències vinculades a malalties infeccioses que per problemes psicològics. La proliferació de baixes per aquest tipus de patologies, sumada a l’extensió d’aquestes, que de mitjana s’allarguen fins a gairebé 100 dies, és un dels motius que expliquen l’augment progressiu i concatenat del volum d’incapacitats temporals que pateixen milions de treballadors cada any a Espanya.
Dona, menor de 40 anys, amb fills a càrrec i empleada en una gran empresa és el retrat robot d’una persona amb més probabilitats d’acabar causant baixa, segons l’anàlisi realitzada per l’Airef i publicada aquest dimecres. L’organisme independent ha elaborat una de les radiografies més detallades existents fins ara sobre la qüestió, cada vegada més present en el debat públic, per la creixent despesa que suposa per a la Seguretat Social -més de 18.000 milions d’euros en prestacions el 2025- i per a les empreses.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Impacte del temporal El Govern demanarà la declaració de zona catastròfica per als municipis afectats per les pluges torrencials
- Política, gestualitat i valors Anàlisi psicològica de l’anunci electoral de Sánchez: discurs molt estudiat, moralista i amb poca autocrítica
- Al minut Guerra de l’Iran i l’incident de l’avió de Flydubai rumb a Israel, en directe | Última hora del vol i reaccions
- Catalunya Absolts Vergés, Argimon i l’excúpula de la Conselleria de Salut pel retard en la vacunació de policies
- L’agenda Què fer aquesta setmana a Barcelona: els millors plans
