Rebuig de l’Estatut Marc
La sanitat pública catalana torna a la vaga aquest dimecres i es concentrarà a les 11 a la plaça de Sant Jaume
Huelga de médicos en el Hospital de la Santa Creu i Sant Pau /
Elsmetges de la sanitat pública i concertada de Catalunyatornaran a la vaga aquest dimecres per rebutjar l’Estatut Marc del Ministeri de Sanitat i reclamar millores salarials a la Conselleria de Salut. Serà l’11a aturada des de l’octubre. Aquesta vegada, els metges es concentraran a les 11 hores a la plaça de Sant Jaume de Barcelona.
La mobilització del 26 d’abril passat a Barcelona ja va mostrar signes de cansament: tot just 500 metges es van mobilitzar als carrers de la capital catalana i la vaga va ser seguida només pel 5,2% dels facultatius segons el departament –un 31% segons el sindicat convocant, Metges de Catalunya. En l’acte de protesta de demà, Metges de Catalunya recrearà una sessió parlamentària per interpel·lar el president de la Generalitat, Salvador Illa, amb l’objectiu que assumeixi la seva responsabilitat com a màxim dirigent del país davant la «incompareixença» i la «desatenció»de la consellera de Salut, Olga Pané, que està de baixa per un accident domèstic.
El sindicat considera «negligent» l’actuació de l’Administració catalana, després que dijous passat la conselleria declinés de nou assistir a la reunió de mediació convocada pel Departament de Treball. El sindicat també aprofitarà la concentració per presentar la campanya ‘Ni un minut més’, amb la qual vol augmentar la pressió exercida pel col·lectiu per «trencar» el que considera l’«immobilisme» de Salut.
Reinvidicacions principals
Notícies relacionadesLes principals reivindicacions d’aquesta vaga, que va arrencar a l’octubre, inclouen mantenir el respecte a la singularitat i responsabilitat del treball mèdic segons la llei d’ordenació de les professions sanitàries, assegurant la distinció professional i retributiva dels diferents grups; modificar la jornada complementària (guàrdies) i els descansos postguàrdia per reduir-los progressivament fins a jornades màximes de 12 hores consecutives –en l’actualitat hi ha guàrdies de 24 hores seguides– i que comptin com a hores extraordinàries –i estiguin, per tant, més ben pagades: fins ara són jornades complementàries–, així com millorar la seva retribució; i iniciar el procediment legal per aplicar coeficients reductors que permetin la jubilació anticipada del personal mèdic.
Respecte a l’atenció primària, reclamen limitar l’agenda dels metges de família a un màxim de 25 visites diàries (presencials o no); mantenir el terç de jornada no assistencial a primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) i estendre’l a tots els metges i facultatius del sistema; finançar íntegrament la formació, docència i investigació del personal facultatiu, independentment de l’empresa o nivell de complexitat; i regular l’excés de demanda tant a primària com en hospitals mitjançant programes especials d’absorció voluntària amb compensació adequada.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Olga Pané Mena Departament de Salut Mónica García Gómez Sanitat pública Vagues Médicos Ministeri de Sanitat
- Al minut Guerra Ucraïna-Rússia, en directe, última hora del conflicte
- Maltractament en la vellesa Els feminicidis de víctimes de més de 60 anys es dupliquen, però la por, la dependència i l’estigma social frenen les denúncies
- Societat Nerea Galindo, primera dama legionària d'Alameda: «A més d’un que no vol estudiar, que entri a l’exèrcit, li agradarà moltíssim»
- Germans Els psicòlegs coincideixen: «L’ordre de naixement és un dels factors que influeixen en la personalitat»
- Rendiment cognitiu Ni portàtil ni tauleta: el mètode tradicional que activa més el cervell a l'estudiar
