Judici de la caixa b del PP
Els assessors fiscals de l’empresa que va reformar la seu del PP ignoren la procedència dels diners regularitzats pels seus socis
Gonzalo Urquijo i Belén García van declarar 110.000 euros cada un amb l’amnistia fiscal de Montoro
El judici que a la Secció Segona del Jutjat Penal de l’Audiència Nacional ha de determinar si el PP va pagar amb diners de la caixa b la reforma de la seu central, al madrileny carrer de Génova, ha entrat aquest dimarts en una nova fase amb la declaració dels testimonis proposats per la defensa de l’estudi d’arquitectes que se’n va ocupar. Dos assessors fiscals d’Unifica han dit que ignoren l’origen dels diners que els socis de l’empresa, els acusats Gonzalo Urquijo i Belén García, van fer aflorar en l’amnistia fiscal del 2012, coneguda amb el nom del ministre d’Hisenda de llavors, Cristóbal Montoro.
En les actuacions figura que tant Urquijo com García, per a qui el fiscal Antonio Romeral sol·licita tres anys i 10 mesos de presó, disposaven de diners en comptes en entitats financeres «ubicades a Suïssa, el Canadà i Luxemburg». Tots dos es van acollir al procés de regularització fiscal de patrimoni a l’estranger i cadascun va pagar «una quota de 109.445 euros» per regularitzar aquests fons.
Diferents criteris
El primer a declarar ha sigut Pedro Hammer, que, a preguntes de l’advocat d’Urquijo, Luis Jordana de Pozas, ha explicat que la diferència tributària entre el que es reclama a l’empresa i el que va pagar va ser d’uns 4.000 euros el 2007, però que en va pagar de més 900.000 dos anys després. Segons el testimoni, la diferència rau en el moment en què es fa la factura definitiva, si en funció del desenvolupament de l’obra o en una vegada entregada, amb la certificació d’acabament.
Notícies relacionadesTant ell com José María García-Ogara han afirmat que no van preguntar sobre l’origen dels diners que tots dos van fer aflorar llavors, tot i que van fer les declaracions dels socis d’Unifica de diversos exercicis.
La sessió d’aquest dimarts ha començat amb l’anunci per part del president del tribunal, José Antonio Mora, que l’acusació que exerceix l’advocat Gonzalo Boye en nom de l’Observatori DESC es produiria de forma telemàtica, a l’haver estat el lletrat en contacte amb un positiu per Covid-19.
- Hàbits ¿Tens un coeficient intel·lectual alt? Els sis hàbits que caracteritzen les persones amb altes capacitats
- Al minut Guerra Ucraina-Russia, en directe, ultima hora | Ucraina rep els primers 3.200 milions deuros del prestec europeu, anuncia Von der Leyen
- Al minut Guerra de l’Iran | L’atac a un vaixell de càrrega paralitza el pla d’evacuació d’Ormuz mentre Israel continua atacant el Líban
- Investigació oberta Un dels dos menors detinguts pel crim de Manresa estava en llibertat vigilada per un altre cas
- Ho diu la ciència Els científics coincideixen: passar més de 2,5 hores al dia a les xarxes socials pot provocar aquest problema greu de salut
