ESMORZARS D'EUROPA PRESS

Patxi López critica que Catalunya reivindiqui un sistema fiscal propi

El 'lehendakari' diu que CiU es "penja medalles" quan l'economia va bé i "posa la mà" i "dóna la culpa a la resta d'Espanya" quan les coses van malament

Defensa una nova política penitenciària i l'acostament de presos per aconseguir la dissolució d'ETA

Patxi López, després de la seva intervenció en els esmorzars d’Europa Press.

Patxi López, després de la seva intervenció en els esmorzars d’Europa Press.

2
Es llegeix en minuts
MAYKA NAVARRO / Madrid

Ellehendakari,lehendakariPatxi López, ha criticat queCatalunyareivindiqui un sistema fiscal propi. Tot i reconèixer que "aporta més del que rep", ellehendakari ha advertit del "risc" que suposaria adoptar un sistema propi o semblant al delPaís Basc i ha denunciat que CiU no pot estar "penjant-se medalles" quan l'economia va bé, i "posant la mà i donant la culpa a la resta d'Espanya quan les coses van malament". Durant la seva intervenció en els esmorzars informatius d'Europa Press, ha afirmat que tenir un sistema propi "que desequilibri al conjunt del país no és el millor". A més, el dirigent socialista ha advertit els nacionalistes catalans dels riscos del concert econòmic basc, perquè "quan les coses van malament" el País Basc se les ha d'arreglar "solet".

També ha fet referència, a preguntes dels periodistes de les reivindicacions independentistes formulades aquest cap de setmana en el congrés de Convergència. López ha dit que les proclames li recorden molt les que es fan al País Basc, encara que allà ja no es fan tant perquè, ha assegurat, els tres últims anys del Govern socialista han aportat "tranquil·litat i normalitat a la vida política i social". En qualsevol cas, ellehendakari ha volgut alertar dels "riscos del nacionalisme" que diuen que només pretenen "fracturar la societat i trencar el país".

Reconèixer errors

Notícies relacionades

També ha parlat d'ETA, a qui ha donat per acabada, proclamant una vegada més el final de la banda, no per "generositat dels violents" sinó per l'esforç dels demòcrates. No ha volgut parlar de perdó, com en altres ocasions, i ha insistit que els etarres el que han de fer és reconèixer els errors del passat, res més. Sí que s'ha referit a la proposta recent del Ministeri de l'Interior, que aposta per una reforma legal que permeti a les víctimes del terrorisme recórrer les decisions judicials que afecten els assassins dels seus familiars. López ha confessat que aquesta proposta no li agrada: "No podem erigir les víctimes com el censor de determinades polítiques".

També ha apostat, com en altres ocasions, per "una nova política penitenciària" que, segons López, "és possible" i seria beneficiosa per aconseguir la dissolució d'ETA. Una política penitenciària que permeti l'acostament de presos, com diu la llei, l'excarceració dels presos més antics, com també diu la llei, i mantenir, com fins ara, la via del tercer grau per a aquells etarres que s'hagin desvinculat de la banda terrorista.