el mar al voltant

La Barcelona que mira la Xina

1
Es llegeix en minuts
Un grup de turistes xinesos visiten la Sagrada Família, dissabte.

Un grup de turistes xinesos visiten la Sagrada Família, dissabte.

Fa només uns mesos, pensar en rutes transoceàniques que travessessin territori xinès feia pensar. La guerra de l’Iran mantenia el golf Pèrsic en suspens i els aeroports xinesos apareixien com una alternativa inquietant; eficient, sí, però projectada sota l’ombra de les seves polítiques internes i de les seves aliances amb la Rússia de Putin. Però el hub de Xangai ha resistit i fins i tot s’ha enfortit a càrrec de les batzegades de Trump, que encoratgen la desafecció d’Occident fins a extrems inèdits.

Ara veiem l’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, reivindicar des del Fòrum de Diàleg d’Alcaldes Espanya-Xina que Badalona Sud és el segon polígon espanyol amb més empreses xineses, més de 300. Un altre dia descobrim que la Xina ha desbancat Alemanya com a principal proveïdor de béns d’Espanya. No ens hauria de sorprendre: cap govern pot ignorar les possibilitats d’un país convertit en el gran exportador del planeta.

Barcelona i l’àrea metropolitana aspiren a ser una de les seves portes d’entrada. Per al capital, sens dubte, però també per a un turisme que arriba amb altres interessos. Mentre el clima extrem amenaça l’encara dominant model de sol i platja, el turista xinès busca gastronomia, cultura i experiències urbanes. Barcelona va concentrar la meitat dels visitants procedents de la Xina que van viatjar a Espanya, segons les últimes dades disponibles, i la seva presència no ha deixat de créixer des de la pandèmia.

Notícies relacionades

La importació de béns xinesos ja pot transformar els nostres hàbits de consum. El turisme, en canvi, ens interpel·la d’una altra manera: obliga a decidir quina ciutat volem oferir i, sobretot, quina ciutat volem habitar.

Un turista en creixement desestacionalitzat, que no busca el sol i connecta amb altres propostes de la nostra cultura, és una altra palanca més per repensar una proposta al món que ens encaixi com a societat. Més bon transport, la diversificació dels punts d’interès turístic i diàleg constant amb els barris són ingredients imprescindibles d’una recepta d’èxit.