RAS I CURT Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Teletreballar en família: per què no sempre és una bona idea

1
Es llegeix en minuts
Teletreballar en família: per què no sempre és una bona idea

La conciliació entre la vida personal i laboral és un dels grans reptes d’Espanya. Qualsevol iniciativa que ajudi a avançar en aquest objectiu mereix ser escoltada, com la decisió de la Generalitat dinstar les empreses a permetre el teletreball de pares i mares durant les vacances escolars dels seus fills. Convé preguntar-se si aquesta solució benintencionada és necessàriament la més idònia.

La iniciativa del Govern parteix d’una premissa legítima: les famílies necessiten eines per organitzar-se millor. Però es pot reflexionar sobre si el treball en remot generalitzat és la resposta adequada a un assumpte tan complex i si una fórmula única pot adaptar-se per igual a realitats tan diferents. L’organització del treball, a més, s’hauria de construir des del diàleg entre els qui en formen part. La negociació col·lectiva i els acords dins de cada empresa continuen sent el marc més adequat per trobar fórmules de conciliació equilibrades. Una recepta impulsada des de l’Administració mai podrà substituir aquest diàleg.

Notícies relacionades

També és aconsellable mesurar els efectes indirectes. ¿Permet el teletreball atendre les responsabilitats familiars sense diluir la jornada? ¿Pot generar noves desigualtats dins de les plantilles? La conciliació no s’esgota en la criança i també ha d’arribar als que cuiden dependents o sostenen altres càrregues. Per això la necessitat de regles del joc transparents i compartides que distribueixin els costos sense traslladar-los, de forma silenciosa, a uns empleats davant d’altres.

Conciliar és molt més que portar la feina a casa o difuminar els límits de la jornada. És ordenar el temps, repartir responsabilitats i assumir que no existeixen dreceres. Només fan falta normes clares, acords reals i reconèixer que tota mesura de conciliació requereix una organització responsable i un repartiment equilibrat dels seus efectes.