Teatre
Focus aixeca el teló del seu 40è aniversari amb un nou rècord: 534.000 espectadors l’última temporada
El Romea, el Condal, La Villarroel i el Goya inicien el nou curs amb el llistó molt alt després de batre noves marques tant en públic com en recaptació, que va arribar als 14,7 milions d’euros en l’anterior
Entre les estrenes destaquen ‘Elant’ de Joe Orton, ‘Panorama des del pont’ d’A Arthur Miller, ‘Morning sun’ de Simon Stephens, ‘Un lloc comú’ de Joan Yago i ‘Bons i naixen’ de Joel Joan i ‘Los días perfectos’, un monòleg amb què l’actor argentí Leonardo Sbaraglia debuta a Barcelona
Panorama des del pont de Arthur Miller, con Sílvia Munt y David Selvas, una de las apuestas de la nueva temporada. /
Encara no han començat les obres per aixecar Genesis, el nou teatre i escola de Focus a les antigues oficines de la companyia al 22 @. El retard es deu a la falta d’uns permisos però això no va impedir que la presentació de la nova temporada del grup que controla el Romea, el Goya, el Condal i La Villarroel a Barcelona fos una celebració. La temporada 2026-2027 comptarà amb 60 espectacles als quatre teatres de la capital catalana i un pressupost de 14,5 milions d’euros que consolida la inversió més gran en teatre del Grup Focus, segons ha explicat la seva CEO Isabel Vidal , que va anunciar les bones xifres de la temporada anterior amb nou rècord: 534.000 espectadors als seus teatres i una recaptació de 14.770.359 milions d’euros. «Les xifres reflecteixen la confiança del públic en el nostre projecte i reafirmen la contribució de Focus al desenvolupament cultural del país», ha destacat. Vidal va celebrar també les 356 representacions fora de Barcelona «fruit de la voluntat d’ampliar l’abast territorial de les nostres produccions».
Daniel Martínez de Obregón, president del Grup Focus que va acomiadar l’acte va recordar el recentment desaparegut Ángel Alonso, director teatral, fundador de La Villarroel a qui Martínez ha dedicat la present temporada teatral que inclourà un homenatge a la seva figura. «Ja són cinc els anys de bona fortuna i en aquest recorregut, de rècord en rècord, avui hem afegit un nou repte que ens obliga a no perdre el pas, mantenir el ritme», va assenyalar. «El teatre ens ofereix moments de racionalitat emotiva i entreteniment compartit que ens permeten prendre aire per suportar les crisis existencials del nostre dia a dia». I va recordar que per a ell el teatre és emoció perquè «en la nostra trajectòria hem patit i gaudit, hem comès errors i encerts però, sobretot, han sigut 40 anys plens d’emocions. No hi ha res més emocionant que aixecar el teló en cada funció i a cada teatre».
Com és habitual grans intèrprets nodreixen la temporada del 40è aniversari de Focus però destaca la incorporació, la de l’actor argentí Leonardo Sbaraglia, que s’ha prodigat més al cine i televisió, amb ‘Los días perfectos’. Serà el seu debut teatral a Barcelona després de ser molt aplaudit a Madrid encarnant en solitari un home reflexiona la transformació del desig i de l’amor en la vida matrimonial en aquesta peça basada en la novel·la homònima de Jacobo Bergareche dirigida per Daniel Veronese.
La Villarroel
Més enllà de les reposicions com ‘Primera llei de Newton’ d’Eu Manzanares, una recomanable proposta sobre el món educatiu ja a la cartellera, ‘Dones de ràdio’, de Cristina Clemente i ‘Els fills’, el drama de Lucy Kirkwood, La Villarroel estrenarà ‘Morning sun’, aplaudida obra de Simon Stephens sobre tres dones d’avui diferents generacions que parlen d’identitat, família i feminitat en un muntatge que portarà tres intèrprets, destacades: Míriam Iscla, Anna Güell i Raquel Ferri. Després arribarà ‘El niu’ un drama de David Lindsay-Abaire dirigit per Pau Carrió sobre la pèrdua d’un fill. Una altra destacada estrena amb dones protagonistes és ‘Un lloc comú’ una obra feminista de Joan Yago , on cinc persones que van acompanyar un escriptor es reuneixen abans del seu enterrament i descobreixen que van ser víctimes d’un engany. Rosa Gàmiz, Victòria Pagès, Sandra Monclús, Tamara Ndong, Laura Aubert protagonitzen l’obra dirigides per Joan Arqué.
Teatre Romea
La històrica sala estrenarà ‘La promesa de l’alba’, amb Josep Maria Flotats encarnant Romain Gary, polifacètic i polèmic autor de qui adapta les seves memòries. Per Nadal Àngels Gonyalons ve a escena amb ‘El retrat de Dorian Gray’ en clau musical, un dels èxits de l’últim Grec i al gener s’estrenarà ‘Elant’, versió catalana de ‘Loop’, famosa sàtira de Joe Orton sobre la família, la corrupció de les institucions i la hipocresia moral protagonitzada entre d’altres per Pere Arquillué, Albert Pérez, Maria Ribera, Joan Esteve, Marc Tarrida Aribau, Roberto G. Alonso. Gegant, l’últim èxit de Josep Maria Pou, on encarna l’escriptor Roald Dahl, comença una gira per Espanya aquest mes i tornarà a la sala on va néixer la producció a final de temporada.
Teatre Goya
Comèdia i drama es combinen en aquest escenari on tornen ‘Poncia’, ja a la cartellera; ‘El gran inquisidor’, una producció de Focus protagonitzada per Lluís Homar que fusiona teatre i música en directe; ‘Un sogre de lloguer’, divertida obra de Susanna Garachana i Jaume Viñas protagonitzada per Joan Pera i ‘Una idea genial’, aplaudit vodevil de Sébastien Castro estrenada al Condal l’abril amb un fantàstic repartiment. ‘Panorama des del pont’ d’Arthur Miller s’estrenarà l’octubre amb una posada en escena de Sílvia Munt que reivindica la tremenda actualitat d’aquest clàssic del segle XX, un drama que combina temes com la immigració il·legal, família i desitjos reprimits que compta amb David Selvas Jansana, com a torturat estibador de Brooklin al costat d’un destacat repartiment amb Laura Conejero, Laura Gaja, Eduard Buch, Nil Cardoner i Jan D. Casablancas. I Jordi Casanovas dirigirà l’estrena de la premiada comèdia dramàtica Les filles, de l’argentina Ariadna Asturzzi sobre una mare amb Alzheimer i tres filles molt diferents interpretades per Maria Molins, Rosa Boladeras i Anna Sahun.
Teatre Condal
Els musicals i la comèdia predominen com sempre en aquest escenari que ha aixecat el teló amb ‘53 diumenges’ de Cesc Gay. Joel Joan estrenarà la seva nova proposta ‘Bons icien’, una obra creada, ininterpretada dirigida pel cèlebre actor que encarna un home de 50 en crisi. Agnès Busquets, Oriol Casals, Ana Gago i NesaVidaurrázaga l i acompanyen en escena dirigits pel crac argentí Nelson Valente.
Notícies relacionades‘Germans de sang’, moderna producció del musical capitanejada per Daniel Anglès que va triomfar la temporada passada tornarà al febrer. I al novembre arribarà ‘Ella era Anita’, una obra impulsada per un equip femení inspirada en la figura de la porto-riquenya Chita Rivera, llegenda del teatre musical que va triomfar a Broadway. Compta amb Ester Bartomeu com a protagonista. La sala reposa una obra ja vista a Dau al Sec, ‘Las trece’ de Jaume Viñas impactant espectacle a cavall del teatre documental i el musical sobre dones que van lluitar en la Guerra Civil.
El teatre familiar compta amb la tornada de dos èxits a la cartellera: ‘El fil invisible’, basat en un popular llibre de Míriam Tirado tornarà al Goya i ‘El monstre de colors’, inspirat un altre cèlebre text creat per Anna Llenas, recalarà al Condal.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Votació dels decrets d’habitatge, en directe | Sánchez decidirà el cap de setmana si convoca eleccions i Feijóo el repta a fer-ho: «Posi la data»
- Al minut Guerra de l’Iran i l’incident de l’avió de Flydubai rumb a Israel, en directe | Última hora del vol i reaccions
- Al minut Guerra Ucraïna-Rússia, última hora en directe
- Seqüeles del temporal Les obres al riu Besòs per reparar els danys i retirar les runes de la riuada duraran setmanes
- Recepció Ceuta surt al carrer per rebre els Reis en una visita històrica marcada pels reptes de la ciutat
