De frase infinita a pla seqüencia
Una escena de Armonías de Werckmeister, con guion de Krasznahorkai y realizacion de Tarr. /
Escrivia László Krasznahorkai en la seva novel·la Al Norte la montaña, al Sur el lago, al Oeste el camino, al Este el río, un bonic viatge literari al Japó: "No va trobar la porta allà on havia suposat que era. Quan va prendre consciència d’haver entrat, ja feia una estona que era dins". Aquesta frase defineix bé l’obra rica en descripcions i suggeriments, alhora que subterrània i complexa.
La seva prosa postmodernista, melancòlica i fantasiosa casa a la perfecció amb les imatges creades pel gran cineasta hongarès del seu temps, Béla Tarr. Krasznahorkai va néixer el 1954. Tarr, el 1955. Van començar a col·laborar en La condena, pel·lícula de 1988 ambientada en una ciutat minera en la qual els personatges sobreviuen com poden. Era el cinquè film de Tarr. Cap dels que va fer continuació van prescindir de Krasznahorkai.
Van entrar en contacte, van posar en conflicte o en harmonia les seves idees i es van identificar plenament, fins al punt que la personalitat d’un arriba a confondre’s amb la de l’altre. Les novel·les de Krasznahorkai s’alimenten del cine de Tarr, igual que les pel·lícules de Tarr són com són gràcies en part als guions del literat. L’obra cabdal de Tarr, Sátántangó (1994), un exercici hipnòtic i abismal de 450 minuts que retrata la vida en una granja col·lectiva de l’Hongria postcomunista des de diversos punts de vista, no només es basa en una novel·la de Krasznahorkai, sinó que n’és coguionista i separa, eliminar i modificar tot allò que funciona en un llibre però no tant en una pel·lícula.
Notícies relacionadesAquesta ha sigut sempre la comunió entre tots dos: saber en quin terreny es mouen i diferenciar un llenguatge de l’altre. Una altra de les obres cabdals del director, Harmonías de Weckmeister (2000), també es va basar en una novel·la de Krasznahorkai.
Per Tarrr no deu ser fàcil escriure. És difícil, sens dubte, transcriure en imatges en moviment les històries de Krasznahorkai. No és estrany, en aquest sentit, que la part més important de l’obra del cineasta estigui associada a l’escriptor, igual que pot entendre’s que el premi Nobel d’enguany no hagi escrit guions per a cap altre director. Alguna cosa més que ànimes bessones.
- Carta oberta Més de 400 científics de tot el món demanen una regulació internacional de la IA per minimitzar-ne el risc
- Amnistia El Tribunal de Comptes amnistia la responsabilitat comptable de l’1-O i l’acció exterior de la Generalitat amb tres mesos de retard
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: el PSC continua a la baixa i ERC i Aliança Catalana pugnen per la segona posició
- Futbol La marxa imperial del Barça de Flick: 10 victòries seguides i 4,3 gols per partit
- Al minut Votació dels decrets d’habitatge, en directe | Sánchez decidirà el cap de setmana si convoca eleccions i Feijóo el repta a fer-ho: «Posi la data»
