Forum Edita xifra en 41.000 els autors espanyols que pirateja la IA
Jorge Corrales, director general de Cedro, durante su ponencia en el Forum Edita /
Per començar, els titulars; espoli digital, dilució del valor mercat, competència deslleial, pèrdua d’innovació, desaparició dels drets d’autor. "Des del 2016 la pirateria del llibre no ha baixat del 30%", va informar ahir Jorge Corrales, director general de Cedro, en la matinera arrencada de la segona jornada del Forum Edita. "¿És una fallada en el marc legal o una fallada de mercat?", es va preguntar durant una ponència que, centrada en els efectes nocius de la intel·ligència artificial generativa, ve a posar xifres, lletres i amenaçadors senyals d’alarma al que Enrico Turrin, director adjunt de la Federació Europea d’Editors, va qualificar com "el robatori més gran de la història de l’edició". "Estem en un procés de democratització de la pirateria per interessos d’empreses tecnològiques", alerta Corrales.
A la pissarra, alimentant el neguit, bases de dades extractives com Books1 i Books2 i l’escàndol de LibGen, biblioteca pirata que facilita l’accés a obres impreses vulnerant els drets d’autor. "És una plataforma pirata d’origen rus que fins i tot l’FBI va bloquejar als Estats Units. Però el que es va bloquejar en el passat serveix per potenciar models de negoci en aquest mateix país i és utilitzada per entrenar models com ChatGTP o Llama sense compensació", explica Corrales.
Notícies relacionadesEspoli i vulneració
El director general de Cedro assenyala que l’entitat ha identificat en aquestes plataformes obres de més de 41.000 autors espanyols i de més de 1.100 editorials. Unes obres que serveixen per entrenar la IA i l’abús de la qual representa, tornem als titulars, un espoli digital dels continguts del sector, la dilució del valor de mercat i una pèrdua en la innovació. "S’està impulsant la IA vulnerant la propietat intel·lectual; no es pot utilitzar res pirata per desenvolupar res". La solució, assegura, passa per un marc legal que reguli de manera efectiva.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Enquesta Un 68% de les empreses d’Espanya asseguren que la IA no té un impacte negatiu en l’ocupació
- Radiografia salarial del mercat laboral El 63% dels treballadors cobren menys que el salari mitjà malgrat el rècord d’ocupació a Espanya
- Al minut Guerra Ucraina-Russia, en directe, ultima hora | Ucraina rep els primers 3.200 milions deuros del prestec europeu, anuncia Von der Leyen
- Fa més de 400 anys Els samurais que es van meravellar amb Montserrat
- Futbol Royalverd, l’empresa gironina que ha instal·lat gespa en tres Mundials i ja mira cap a la cita del 2030
