Pere Cinquè
ajh01c03001
¿Què fa que certs escriptors segueixin vius després de morts, o d’haver deixat d’escriure? ¿Com és que alguns noms, de la massa immensa d’escriptors i escriptores que omplen llibreries, biblioteques i catàlegs, alguns només, se salten la barrera de l’oblit i continuen a la vora nostra?
De tots els noms possibles, la gent que promou el manifest SOS. Literatura a l’ensenyament per denunciar el lent però fins ara implacable bandejament de la literatura dels plans d’estudis de secundària (bandejament que té també noms i cognoms, ben nacionalistes per cert) van escollir batejar-se com a Col·lectiu Pere Quart. Aquest era el pseudònim que usava en poesia Joan Oliver, nascut a Sabadell un any abans que s’acabés el segle XIX i mort el 1986: era un home i un escriptor a favor del compromís, dels compromisos, i contra les convencions, un activista escèptic però perseverant, llenguallarg i rebec, un inconformista amb bona part d’allò que li tocà viure i algú que no va dubtar a prendre partit, de vegades amb crues conseqüències, una de les quals fou l’exili. Però tot té dues cares: molts lectors mai no li agrairem prou les Corrandes d’exili publicades des de Xile.
Ara fa 30 anys de la mort d’Oliver, i els que fugen a l’exili tenen colors de pell diferents, qui ens governa ja no és el general Franco, com quan ell va tornar, sinó un Felip VI. Gira la roda del temps i anem afegint numerals a certs noms. Però les paraules resisteixen. El proper dimarts 29 de novembre, dins de l’Any Joan Oliver, la Biblioteca de Catalunya i el PEN Català preparen un homenatge a l’escriptor, i amb aquest motiu el PEN ha editat un esplèndid àlbum ple d’imatges i textos, en força casos inèdits, que val la pena que no es perdin. El llibret s’obre dient: «Per dissort, encara som a la trinxera i les nostres armes són les paraules». En aquesta trinxera eterna que és la vida, vista des d’uns mínims principis, les paraules i els organitzadors de paraules ens hi fan una bella companyia. Repetim-ho amb Pere Quart: «Temps era temps hi hagué la vaca cega: / jo sóc la vaca de la mala llet».
- EL GP D’ESPANYA Pedro Sánchez i els seus ministres falten a la cita amb la Fórmula 1 i els Reis
- Recomanacions El millor restaurant de Badalona, segons Tripadvisor: "Sublim"
- Celestino Corbacho, de la humil Extremadura a l’alcaldia de L’Hospitalet: «Catalunya no m’ha regalat res, però em va donar totes les oportunitats»
- Sancions i boicot comercial Mitja Europa endureix el to amb els assentaments d’Israel: ¿poden les sancions frenar el ‘game over’ de Palestina?
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
