Els serveis secrets italians coneixien els ‘safaris’ per matar civils a Sarajevo
L’exalcaldessa de la capital bosniana recorda que ja el 2022 va denunciar aquest cas i es posa a disposició dels fiscals de Milà que l’investiguen
L’obertura d’una investigació a Itàlia sobre els presumptes "safaris de guerra", en què suposadament ciutadans d’alt poder adquisitiu pagaven per anar a Sarajevo i disparar allí civils durant el setge de Sarajevo (1992-1996), no ha deixat immune la societat civil ni la política a Bòsnia. "Puc testificar". Així s’ha expressat l’exalcaldessa de Sarajevo Benjamina Karic al manifestar la seva disposició a presentar-se davant els fiscals de Milà a càrrec del cas.
Karic, que ha fet pública la seva intenció en les xarxes, ha explicat que ja el setembre del 2022 va presentar davant la justícia italiana una denúncia penal contra persones desconegudes que van sembrar la mort a Sarajevo. Posteriorment, l’agost del 2025, a través de l’ambaixada d’Itàlia, l’exalcaldessa va remetre una altra denúncia penal a la Fiscalia de Milà, que en aquell moment ja havia iniciat la seva investigació, sense que això hagués transcendit. "Continuarem lluitant perquè aquestes denúncies no quedin només en paper mullat", ha afegit Karic.
En efecte, la hipòtesi de ciutadans corrents, pròxims a cercles d’extrema dreta i apassionats per les armes, que contractaven aquest servei com un "safari humà" a la ciutat assetjada circulava des d’abans d’aquest nou gir judicial.
La raó d’això és que ja existia documentació que havia sortit a la llum en els judicis celebrats després del final de la guerra a Bòsnia. Entre aquests documents hi figura el testimoni prestat el 2007 per un bomber nord-americà davant el Tribunal Penal Internacional per a l’ex Iugoslàvia de la Haia. L’home, de nom John Jordan, que havia viatjat com a voluntari per ajudar els habitants de Sarajevo, va relatar que es va trobar sota el foc de franctiradors i que en va veure alguns, que eren estrangers. "Mai vaig veure un d’aquells turistes franctiradors disparar. Només els vaig veure desplaçar-se, acompanyats, al voltant de posicions de franctiradors conegudes. Però era clarament evident que aquelles persones eren completament alienes al lloc".
Partien des de Trieste
Notícies relacionadesA més, segons testimonis difosos per la premsa italiana, els serveis secrets italians també coneixien aquests turistes que, des dels turons, disparaven contra civils que passaven per la tristament cèlebre avinguda dels franctiradors de Sarajevo. Així consta, per exemple, en la declaració, filtrada per la premsa italiana, d’un agent de la intel·ligència bosniana, E. S., que ara encapçala la llista de testimonis que la Fiscalia de Milà està per convocar.
"Els serveis bosnians es van assabentar dels safaris a finals del 1993. Tot això va passar l’hivern entre el 93 i el 94. Vam informar el [servei d’intel·ligència italià] Sismi a principis del 1994", va declarar E. S., segons documentació ja en mans de la Fiscalia de Milà. La resposta del Sismi va arribar dos mesos després i va ser eloqüent: "Hem descobert que el safari parteix de Trieste. L’hem interromput i el safari no tindrà lloc novament", li van dir, d’acord amb E. S.
- Fins el 24 de setembre Santa Tecla 2026 arrenca oficialment avui a Tarragona amb la Crida i l'homenatge als Perpetuadors i els Teclers
- La promesa del president El Govern vincula aconseguir el 6% del PIB en educació a l’aprovació del nou finançament i el creixement econòmic
- Successos Detenen a Solsona un ocupa que va amenaçar i perseguir el serraller que li canviava el pany per desallotjar-lo
- Crisi educativa a Catalunya Els sindicats de la vaga desconfien del compromís d’Illa d’invertir el 6% del PIB en educació: «No pot ser cap altra promesa»
- Residus Multes de fins a 3.000 euros a Manresa per deixar bosses fora del contenidor
