Per carta
Sunak destitueix el president dels ‘tories’ després de l’escàndol pels seus impostos
El primer ministre britànic l’acusa de violar el codi de bona conducta del Govern
El primer ministre britànic, Rishi Sunak, ha destituït el president del Partit Conservador i ministre sense cartera, Nadhim Zahawi, per violar el codi de bona conducta ministerial en relació amb l’escàndol sobre la seva declaració fiscal.
En una carta remesa a Zahawi de la qual s’ha informat aquest diumenge, el cap del Govern conservador assenyala que «està clar que hi va haver una seriosa violació del codi ministerial».
L’escàndol sobre Zahawi va esclatar fa uns dies, després d’admetre aquest que havia pagat una multa a la Hisenda britànica (HMRC, per les seves sigles en anglès) de 4,8 milions de lliures (5,47 milions d’euros), segons ‘The Guardian’, després de detectar un error, que va qualificar de «no deliberat», en el pagament d’impostos.
«Quan vaig arribar a primer ministre l’any passat vaig prometre que el meu Govern tindria integritat, professionalisme i responsabilitat a tots els nivells», assenyala la carta de Sunak, en la qual explica que va demanar a Laurie Magnus, assessor independent sobre conducta ètica dels ministres, que investigués l’assumpte.
«Finalitzada la investigació de l’assessor independent, està clar que hi ha hagut una violació greu del codi ministerial. Com a resultat, l’he informat de la meva decisió de destituir-lo del seu càrrec del Govern», afegeix.
Destaca els seus èxits
En la missiva, Sunak remarca a Zahawi que s’ha de sentir «orgullós» dels seus èxits en el Govern durant els últims cinc anys, ja que havia sigut responsable del pla de vacunació contra la covid-19 i també va ser ministre d’Economia.
«En particular, la seva exitosa supervisió del programa d’adquisició i desplegament de vacunes contra la covid-19, que va assegurar que el Regne Unit estigués de l’avantguarda de la resposta mundial a la pandèmia del coronavirus», remarca la carta.
Segons va revelar fa uns dies el diari ‘The Guardian’, Zahawi havia arribat a acordar amb Hisenda saldar un deute pendent amb un recàrrec del 30%, que va suposar 4,8 milions de lliures. D’acord amb Zahawi, que va ser ministre d’Economia l’any passat, el recàrrec estava relacionat amb la firma de demoscòpia YouGov, que va fundar l’any 2000.
Després que saltés la polèmica, el Partit Laborista, primer de l’oposició britànica, havia demanat la dimissió de Zahawi.
Notícies relacionadesL’assessor que va investigar l’assumpte, segons s’ha informat avui, va revelar a Sunak que havia observat certes «omissions» per part de Zahawi quan va accedir al Govern del primer ministre.
Segons l’assessor, Zahawi no va revelar informació rellevant sobre la multa amb la Hisenda quan va ser nomenat president del Partit Conservador i ministre sense cartera l’any passat.
- Reial decret llei El Govern central prepara una llei per endurir els requisits de construcció en zones inundables i elevar encara més l’altura dels habitatges en risc
- Mercat laboral Els sindicats exigeixen multar les empreses que ocultin el salari en les seves entrevistes de feina
- Fins al 28 d’agost L’L1 del metro de Barcelona no funcionarà entre Florida i Plaça de Sants des d’aquest divendres per obres
- Equipament cultural El nou Sant Jordi Club consolida l’Anella Olímpica com un ‘hub’ musical de referència a Europa
- «S’ha fet justícia, mai vam voler fer mal als nens», diu la mare de l’anomenada «casa dels horrors» d’Oviedo
