Per a BSH, el mercat internacional és «fonamental» i les operacions globals representen una «part essencial de la seva activitat productiva». A Espanya fabriquen productes que no només proveeixen tot el mercat europeu, sinó que també es distribueixen a més de 50 països arreu del món. «La capacitat d'adaptar-se a diferents mercats i necessitats és una de les claus del nostre èxit», destaca Fernando Gil, director general de BSH Electrodomésticos España.
A nivell mundial, BSH compta amb 38 fàbriques ubicades estratègicament a Europa, els Estats Units, l’Amèrica Llatina i l’Àsia, recolzades per una sòlida xarxa de prop de 80 empreses de venda, producció i serveis en més de 50 països. Aquesta àmplia presència internacional permet adaptar els productes a les necessitats de cada mercat i respondre amb eficiència a les demandes globals. Uns 60.000 empleats impulsen les seves operacions a tot el món, contribuint a mantenir el lideratge en els principals mercats.
Dins la seva estratègia, la diversificació és “part de l'ADN de BSH des de sempre”. "La diversificació l'entenc avui com totes aquelles activitats de serveis no només per a la subsidiària sinó per a la resta de BSH que podem fer a Espanya", indica Gil.
La multinacional ha experimentat una evolució «molt significativa» des dels inicis. Tant és així que "avui es pot dir que som una empresa global i fabricant líder en electrodomèstics molt consolidada", admet.
La sostenibilitat i la innovació són pilars fonamentals per entendre el creixement de BSH. A les fàbriques i centres d'innovació a Espanya, la companyia impulsa pràctiques d'eficiència energètica que van permetre reduir el consum d'energia en 35 gigawatts/hora el 2023 i continua treballant en autogeneració d'energia per assolir un 15% de producció elèctrica renovable el 2024. A més, BSH treballa en el disseny de productes que minimitzin l'impacte ambiental, aplicant principis d'economia circular que prolonguen la vida útil dels electrodomèstics.
També a BSH adapten els principis de l'economia circular, buscant evitar residus i contaminació des del moment de disseny i fabricació dels productes, allargant la vida dels electrodomèstics a través del reciclatge, la utilització de matèries primeres d'origen reciclat i la reutilització d’electrodomèstics.
«Els electrodomèstics representen més del 50% del consum elèctric de les llars, per tant, és important tenir en compte que el seu ecodisseny, fabricació i la tecnologia que incorporen permet als usuaris estalviar aigua i energia. En aquest sentit, el nostre objectiu és continuar sent pioners en la investigació i el desenvolupament de productes eficients i en l'impacte que tenen en la fase d'ús a les cases dels nostres clients i, per descomptat, en la vida que podran tenir després», apunta el director general.
La innovació és un altre dels eixos que impulsa el creixement de BSH i permet que es mantingui a l'avantguarda del sector. Aquesta aposta es reflecteix en la creació de tecnologies que no només milloren l’eficiència i el rendiment dels productes, sinó que també redefineixen l’experiència de l’usuari. "Als nostres centres d'R+D treballem en el desenvolupament d'electrodomèstics connectats que s'integren en llars intel·ligents, adaptant-se a les necessitats dels consumidors".
Però la innovació va més enllà dels productes i s'estén a les fàbriques i els processos de producció. Amb la integració de tecnologies de digitalització avançades, com la intel·ligència de dades i l'aprenentatge automàtic, la companyia optimitza «cada etapa de fabricació i aconseguim una operació més eficient i sostenible». Segons Gil, això els permet anticipar tendències, adaptar-se ràpidament a les demandes del mercat i millorar constantment tant la qualitat com la durabilitat dels electrodomèstics.
A més a més, la visió innovadora de BSH inclou la interacció amb l'usuari i la sostenibilitat. Per això desenvolupa «solucions que contribueixen a un estil de vida més responsable i sostenible», com ara electrodomèstics que redueixen el consum d'energia i aigua a casa.
Una altra evolució clau ha estat la incorporació de la digitalització i la intel·ligència artificial (IA) als processos productius i productes. Per exemple, a les fàbriques a Espanya han implantat tecnologies avançades com l'anàlisi de dades i l'ús de robots intel·ligents per optimitzar la producció i millorar la qualitat dels aparells.
També han desenvolupat el primer forn capaç de reconèixer fins a 40 aliments diferents gràcies a una nova funcionalitat amb IA que ha llançat a Espanya el 2024 per a la marca Siemens. No només reconeix els aliments, sinó que és capaç de controlar el cuinat de forma automàtica. Així mateix, BSH ha desenvolupat la tecnologia de sensors químics Smart Hygiene System, que permet identificar les olors dels aliments al frigorífic, higienitzar-lo i evitar el malbaratament de menjar. «Estem molt orgullosos d’aquests avenços. Es tracta de tecnologies capdavanteres que marquen quines seran les tendències en el sector i com seran les cuines d'un futur no gaire llunyà».
Per a Fernando Gil, BSH ha aconseguit convertir-se en referent gràcies a un «enfocament estratègic» que combina «innovació i sostenibilitat amb una gran experiència en el sector, una forta estructura industrial i una visió orientada al consumidor i a les persones». Altres avantatges competitius són la seva «estructura de producció a Europa i la gran capacitat de les seves fàbriques a Espanya», que els permeten assegurar un subministrament constant i de qualitat, adaptat a les exigències del mercat europeu. També hi ha un compromís amb la proximitat i la personalització del servei i l'existència de marques molt reconegudes, «que no només ofereixen productes d'alta tecnologia, sinó que també reflecteixen valors de proximitat i fiabilitat que els consumidors valoren».
Per a BSH rebre el Premi Empresa Internacional és "un orgull", ja que "reafirma el nostre lideratge com a principal fabricant d'electrodomèstics no només a Espanya, sinó també a nivell europeu". "Ens sentim molt agraïts que es reconegui la nostra contribució a la innovació, la sostenibilitat i la qualitat en cadascun dels nostres productes gràcies a l'esforç dels nostres més de 60.000 empleats a nivell global i més de 4.000 a Espanya", admet Gil.
A més, la companyia sent aquest guardó com un «símbol de la nostra contribució a l’Aragó», on desenvolupa i fabrica solucions d'avantguarda que es fan servir en llars de tot el món. «Des de Saragossa impulsem tecnologies que transformen la vida a casa i contribueixen al lideratge de les nostres marques reconegudes a nivell internacional com Bosch, Siemens i Balay», conclou Fernando Gil.