Premis Empresa de l'Any Banc Sabadell

Premis
Empresa de l'Any
Banc Sabadell

FERSA: La història rodada que arriba a la Xina des de Saragossa

Text: Eva García

La firma ha multiplicado por 40 su volumen de negocio en los últimos 20 años, apostando por la calidad y la expansión

Foto: Laura Trives

Explicar la història de Fersa suposa remuntar-se a la Saragossa dels anys 40, quan la companyia ni tan sols existia. No va ser fins a finals dels 60 quan dos tallers, Hermanos Tomás i Talleres Abad y Sánchez, es van unir en ocasió del Polo de Desarrollo de Saragossa per il·luminar una empresa familiar anomenada A&S Ferdsa, una marca que es va acreditar com una de les millors de la seva especialitat, de l'evolució de la qual neix Fersa Bearings.

La seva trajectòria ha tingut en els rodaments, en aquests transmissors de moviment, complexos en la seva naturalesa, que permeten la rotació de la roda d'un camió o el gir d'una turbina d'un aerogenerador la seva raó de ser. Però el camí no ha estat fàcil, ja que s'ha trobat dificultats de les que ha sortit més forta.

La seva capacitat d'innovació i diversificació, el seu afany d'internacionalització sense oblidar les arrels a la capital aragonesa, la creació de llocs de treball, el compromís amb els empleats i la capacitat d'adaptació als nous temps han valgut a Fersa el premi Empresa del Any Banc Sabadell, que lliura l'entitat bancària conjuntament amb EL PERIÓDICO DE ARAGÓN, que pertany al grup Prensa Ibérica.

"Aquest premi és un gran honor i un reconeixement a la trajectòria de Fersa i a l'esforç de tot el nostre equip", reconeix el CEO de la companyia, Rafael Paniagua, que afegeix que aquest guardó "reflecteix el nostre compromís amb l'excel·lència, la innovació i el servei als nostres clients a nivell global. Per nosaltres suposa un impuls per continuar liderant el sector dels rodaments i de la tecnologia del moviment».

Foto: Laura Trives

Fersa és, sens dubte, un referent mundial del sector, tot i que manté les arrels a Saragossa, on hi ha 250 dels seus més de 800 treballadors. És l'ànima de la companyia, una companyia que segueix en creixement constant, amb la qualitat productiva, la innovació, les garanties per al client i un equip humà com a claus de la seva supervivència i la seva expansió.

L'evolució ha estat constant. Fersa va néixer com una empresa familiar a finals dels 60, però la crisi dels 80 la va acostar al precipici. Va ser llavors quan 44 dels seus treballadors van formar una cooperativa anònima laboral que amb molta feina va aconseguir viabilitat econòmica fins que va renéixer a principis de segle quan un fons de capital aragonès en va agafar les regnes. En els darrers 20 anys ha multiplicat per 40 el volum de negoci assolint els 200 milions d'euros.

Expansió internacional

L'expansió de Fersa va arribar de la mà de Carlos Oehling, president actual. El 2011 va començar l'aventura internacional en implantar-se a la Xina; fa menys d'una dècada, Fersa va comprar una marca austríaca, NKE, especialitzada en rodaments fora del sector de l'automoció; i més recentment, va entrar al grup indi Delux Bearing adquirint el 70% de l'accionariat. Només a Saragossa fabriquen 1,6 milions de rodaments per a vehicles mitjans i pesants; i són proveïdors de Mercedes, Man, ZF o SAIC i fora de l'automoció, Siemens o ABB.

«Equilibrar el que és local i el que és global ha estat fonamental. Fersa ha mantingut sempre una connexió forta amb les arrels; però també hem tingut la capacitat de mirar més enllà, amb una visió internacional clara», insisteix Paniagua.

Foto: Laura Trives

Aquest impuls en innovació els ha portat a inaugurar recentment Fersa Lab, un centre de desenvolupament de materials per estudiar el comportament dels rodaments en condicions extremes. "La innovació és el motor que impulsa el creixement i la diferenciació en un mercat tan competitiu com el nostre", assenyala. Fersa Lab permet «desenvolupar solucions avançades, millorar els nostres productes i anticipar-nos a les demandes del futur, especialment en àrees crítiques com ara la mobilitat elèctrica i les energies renovables».

Aquí hi ha els seus reptes futurs perquè la història no s'atura. «La transformació digital, la sostenibilitat i l'expansió a nous mercats en són alguns», insisteix el CEO de Fersa. A més, «hem de continuar responent a les necessitats dels nostres clients amb productes d'alta qualitat i adaptant-nos als canvis tecnològics i les tendències globals», sense perdre aquesta mirada local, d'aquella companyia que va néixer a Saragossa i que gràcies a l'empenta dels treballadors avui és present a la Xina, l’Índia o Àustria.