El repte elèctric d’una drassana de l’Empordà

Zephyr Boats, nascuda el 2021 i amb seu a Vulpellac (Girona), produeix deu embarcacions l’any i prepara dos nous models per créixer a Europa sense renunciar a la fabricació sota comanda.

El repte elèctric d’una drassana de l’Empordà
6
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Hi ha una petita drassana del Baix Empordà que ha trobat en el disseny i l’electrificació una via per fer-se un lloc en un sector tradicionalment dominat pels grans fabricants. Zephyr Boats, fundada el 2021 a Vulpellac, acaba de rebre el Delta d’Or de Disseny 2026 d’ADI-FAD per la seva embarcació elèctrica Zephyr 900 Eco, un reconeixement que arriba mentre la companyia prepara nous models i busca ampliar la seva presència en els mercats europeus.Hi ha una petita atara del Baix Empordà que ha trobat en el disseny i l’electrificació una via per fer-se un lloc en un sector tradicionalment dominat per grans fabricants. Zephyr Boats, fundada el 2021 a Vulpellac, acaba de rebre el delta d’Or de Disseny 2026 d’ADI-FAD per la seva embarcació elèctrica Zephyr 900 Eco, un reconeixement que arriba mentre la companyia prepara nous models i busca ampliar la seva presència als mercats europeus.

"És un reconeixement important per a nosaltres. Els dissenyadors ho valoren", explica a aquest diari la cofundadora i responsable d’estratègia de l’empresa, Gemma Pagès, que va crear la drassana juntament amb el dissenyador industrial Romà Pueyo. Aquesta companyia va néixer amb la voluntat de desenvolupar un producte propi des de zero, una decisió que condiciona l’estètica, la distribució i la tecnologia dels seus vaixells."És un reconeixement important per a nosaltres. Els dissenyadors el valoren", explica a aquest diari la cofundadora i responsable d’estratègia de l’empresa, Gemma Pagès, que va crear la drassana juntament amb el dissenyador industrial Romà Pueyo. La companyia va néixer amb la voluntat de desenvolupar un producte propi des de zero, una decisió que condiciona tant l’estètica com la distribució i la tecnologia dels seus barcos.

La plataforma Z900, de la qual hi ha sis versions, està pensada per aprofitar l’espai i mantenir les prestacions en navegació. Està homologada per poder-hi acollir fins a 12 persones i que hi dormin quatre. Una de les decisions de disseny més importants es troba sota coberta: el casc es va concebre des del principi per poder incorporar bateries. O sigui, pensant en el futur.La plataforma Z900, de la qual actualment existeixen ja sis versions, està pensada per aprofitar l’espai i mantenir les prestacions en navegació. Està homologada per acollir fins a 12 persones i que n’adormin quatre. Però una de les decisions de disseny més importants es troba sota coberta: el casc es va concebre des del principi per poder incorporar bateries. O sigui, pensant en el futur.

La Zephyr 900 Eco no és un model de combustió convertit en elèctric. L’estructura permet integrar la propulsió elèctrica sense alterar el comportament de l’embarcació. "Si a la zona on navega canvia la forma de combustió o s’estableixen mesures per no utilitzar cert tipus de combustibles o motors, es pot modificar", explica Pagès.La Zephyr 900 Eco, per tant, no és un model de combustió convertit posteriorment en elèctric. L’estructura permet integrar la propulsió elèctrica sense alterar el comportament de l’embarcació. "Si a la zona on navega canvia canvia la forma de combustió o s’estableixen mesures per no utilitzar cert tipus de combustibles o motors, es pot modificar", explica Pagès.

Menys impacte ambiental

L’empresa considera que aquesta previsió pot convertir-se en un avantatge a mesura que augmentin les restriccions ambientals a determinades zones del litoral. El model elèctric va rebre una Menció Especial en els Premis Catalunya d’Ecodisseny 2025 i va formar part del Projecte de Descarbonització d’Embarcacions d’Esbarjo impulsat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica amb motiu de la Copa Amèrica de vela. Durant la competició del 2024 a Barcelona va funcionar com a embarcació de suport.L’empresa considera que aquesta previsió pot convertir-se en un avantatge a mesura que augmentin les restriccions ambientals a determinades zones del litoral. El model elèctric ja havia rebut una Menció Especial en els Premis Catalunya d’Ecodisseny 2025 i va formar part del Projecte de Descarbonització d’Embarcacions de Recreu impulsat per la Fundació Barcelona Capital Nàutica amb motiu de la Copa Amèrica de vela. Durant la competició del 2024 a Barcelona va funcionar com a embarcació de recolzament.

Aquella experiència es va emmarcar en l’estratègia per reduir l’impacte ambiental de la nàutica que va reunir empreses, drassanes i administracions. Zephyr participa des d’aleshores en el desenvolupament de solucions per a una transició que, segons Pagès, acabarà afectant el conjunt del sector. "Tots acabaran fent embarcacions elèctriques i nosaltres ja podem incorporar-ho", afirma.Aquella experiència es va emmarcar en l’estratègia per reduir l’impacte ambiental de la nàutica que va reunir empreses, drassanes i administracions. Zephyr participa des d’aleshores en el desenvolupament de solucions per a una transició que, segons Pagès, acabarà afectant el conjunt del sector. "Tots acabaran fent embarcacions elèctriques i nosaltres ja podem incorporar-lo", afirma.

Zephyr en produeix unes deu unitats l’any, sota comanda i amb una estructura petita. La companyia pertany a tres socis, un inversor, i es va desenvolupar amb capital privat, sense capital risc extern ni participació pública en l’accionariat. L’acoblament, muntatge final i control de qualitat es fan a Vulpellac (Baix Empordà, Girona), mentre que fases de desenvolupament i fabricació es duen a terme en col·laboradors especialitzats.Zephyr produeix actualment unes deu unitats a l’any, sota comanda i amb una estructura petita. La companyia pertany a tres socis, un inversor, i s’ha desenvolupat amb capital privat, sense entrada de capital risc extern ni participació pública en l’accionariat, expliquen. L’acoblament, el muntatge final i el control de qualitat es realitzen a Vulpellac (Baix Empordà, Girona), mentre que diferents fases de desenvolupament i fabricació es recolzen en col·laboradors especialitzats.

Els models de combustió de la Z900 tenen un preu d’entre 180.000 i 200.000 euros, en funció de l’equipament. L’empresa ja compta amb distribuïdors a València, les Balears, La Rochelle i Venècia, ha tancat la seva primera venda internacional i treballa per entrar als Països Baixos.Els models de combustió de la Z900 tenen un preu d’entre 180.000 i 200.000 euros, en funció de l’equipament. L’empresa ja compta amb distribuïdors a València, les Balears, La Rochelle i Venècia, ha tancat la seva primera venda internacional i treballa per entrar als Països Baixos.

El pla de creixement passa per ampliar la gamma. La Zephyr 801 està prevista per a finals del 2027 i busca millorar l’eficiència i reduir fins a un 38% el consum respecte a solucions convencionals comparables, segons les estimacions de l’empresa. També incorporarà materials com fibra de basalt i biorresines. Per a finals del 2028 està previst el llançament de la Zephyr 1101, de més d’11 metres, amb la qual la companyia pretén entrar en un segment superior.El pla de creixement passa per ampliar la gamma. La Zephyr 801 està prevista per a finals del 2027 i busca millorar l’eficiència i reduir fins a un 38% el consum respecte a solucions convencionals comparables, segons les estimacions de l’empresa. També incorporarà materials com fibra de basalt i biores. Per a finals del 2028 està previst el llançament de la Zephyr 1101, de més d’11 metres, amb la qual la companyia pretén entrar en un segment superior.

Notícies relacionades

El Saló Nàutic de BCN

El pròxim aparador serà el Saló Nàutic de Barcelona, del 14 al 18 d’octubre al Port Vell. El certamen afronta aquesta edició amb més del 70% de l’espai expositiu reservat i la previsió de superar els 180 expositors. Zephyr hi presentarà un motor elèctric d’origen xinès, en un moment en el qual la disponibilitat de sistemes de propulsió adequats continua sent un dels reptes per a l’electrificació de la nàutica.

Temes:

Barcelona Girona