El finançament autonòmic
Foment reclama per a Catalunya el 19% de la inversió de l’Estat
La patronal qualifica d’"inadmissible" el 8,6% rebut el 2025, un 6% menys que el 2024
"Inadmissible" i "intolerable", així de crítica s’ha mostrat la patronal empresarial catalana davant el desequilibri d’inversió per part de l’Estat cap a la comunitat. Foment del Treball Nacional ha lamentat que les arques del país injectessin en l’economia del territori 1.321 milions d’euros l’any passat, menys de la meitat del que li correspondria per la seva aportació en el PIB espanyol. Les dades publicades pel Govern espanyol divendres passat mostren que Catalunya va rebre 1.321 milions d’inversió estatal territorializada el 2025, el 8,6% del total executat i un 6% menys que l’any anterior. El percentatge és el més baix des del 2016 i, en números absoluts, la dada de Madrid del 2025 (3.218 milions) duplica la catalana. Exigeixen que un pes més gran en el repartiment econòmic i apunten que la proporció de Catalunya s’hauria de trobar en el 19%, percentatge que superaria el seu poder demogràfic, al voltant del 17%.
Dèficit d’inversions
La patronal catalana afirma que aquestes dades reflecteixen un problema de caràcter estructural i no una incidència puntual, al considerar que el desfasament entre la inversió pressupostada i l’executada es manté des de fa anys. Segons els càlculs de Foment, si es compara la inversió efectivament executada amb la consignació territorialitzada dels Pressupostos Generals de l’Estat del 2023 –posteriorment prorrogats–, el grau d’execució va ser del 44,6% el 2023, del 61,2% el 2024 i del 57,4% el 2025. Segons els estudis elaborats per Foment, el dèficit acumulat d’inversió en infraestructures a Catalunya va arribar als 49.543 milions d’euros entre 2009 i 2025 com a conseqüència de la diferència entre les inversions previstes i les finalment executades. L’organització assenyala que aquest dèficit es reflecteix en el retard de diverses actuacions considerades estratègiques. Entre elles figuren més de 5.000 milions d’euros pendents d’executar del Pla de Rodalies, prop de 3.200 milions en projectes relacionats amb l’aeroport de Barcelona –el Prat, al voltant de 900 milions destinats a infraestructures hídriques i aproximadament 2.000 milions corresponents al desenvolupament del Corredor Mediterrani..
- Al minut Incendis forestals a Madrid, Àvila, Toledo i Vall d’Uixó, en directe: última hora de la situació dels focs actius i carreteres tallades
- Reflexions Sanament Eduardo Vara, pediatra: "El problema és reduir cada persona a etiquetes estereotipades"
- Al minut Guerra de l’Iran | L’atac a un vaixell de càrrega paralitza el pla d’evacuació d’Ormuz mentre Israel continua atacant el Líban
- Al minut Guerra Ucraina-Russia, en directe, ultima hora | Ucraina rep els primers 3.200 milions deuros del prestec europeu, anuncia Von der Leyen
- Lina López, presidenta de la Fundació Festa Major de Gràcia: "Molts carrers han sobreviscut gràcies a gent d’altres països"
