Horitzó bancari

Gortázar avisa que l’entorn polític dificulta els consensos

El conseller delegat de CaixaBank esmenta la macroinversió en IA com a risc financer

Gortázar avisa que l’entorn polític dificulta els consensos
2
Es llegeix en minuts
Albert Martín
Albert Martín

Corresponsal econòmic d'EL PERIÓDICO

ver +

El conseller delegat de CaixaBank, Gonzalo Gortázar, va participar ahir en el III Fòrum del Mediterrani de Prensa Ibérica i ho va fer per constatar que la banca viu un moment dolç malgrat el convuls escenari geopolític que tenim. "El sector financer viu un moment fort, de liquiditat; és una notícia fantàstica per impulsar l’economia: som el sistema circulatori que fa arribar la liquiditat a famílies i empreses", va explicar el directiu. Gortázar també es va referir a l’inferior palanquejament privat, que va qualificar de "magnífica notícia" per dotar l’economia d’una "resiliència més gran" en cas que hi hagi problemes.

En una conversa amb el director d’Informació Econòmica de Prensa Ibérica, Martí Saballs, Gortázar va admetre que l’economia sembla haver-se desancorat de la política, que viu moments d’inestabilitat. "A curt termini hi ha una dissociació. Tenim un entorn polític molt polaritzat i un entorn econòmic amb els creixements més alts d’Europa", va indicar.

El conseller delegat de CaixaBank va voler advertir, no obstant, que aquesta situació no és sostenible a mitjà termini. "Tenim una productivitat baixa, un deute i un dèficit públics que no es corresponen amb un moment tan bo del cicle com el que tenim i un problema d’infraestructures en el qual hem tingut poca planificació", va enumerar citant l’apagada, els problemes ferroviaris i fins i tot la crisi de l’habitatge dins d’aquest apartat.

Solucions a mitjà termini

"El desequilibri que veiem ara mateix no es pot corregir de la nit al dia, però aquest entorn polític polaritzat dificulta els consensos necessaris", va advertir. "A mitjà o a llarg termini ens hi juguem molt si no busquem una solució a aquests problemes", va apuntar.

En l’anàlisi que va portar a terme, el financer madrileny també va voler advertir sobre una amenaça que hi pot haver en el sector bancari: "Hi ha quantitats ingents d’inversió en centres de dades, i el sector creix a tanta velocitat que és ingenu pensar que l’oferta i la demanda creixeran al mateix ritme". Gortázar va afegir que l’"atenció inversora, que pot ser desmesurada, pot generar un petit terratrèmol".

Entre els problemes amb què es pot trobar la banca espanyola en un futur, també va esmentar el d’una possible desacceleració econòmica a cinc anys vista i els impactes que es puguin derivar dels problemes actuals del mercat immobiliari.

Sense fusions a la vista

A preguntes de Martí Saballs, Gortázar va voler tancar la porta amb una certa rotunditat a possibles operacions corporatives entre entitats europees. "En un futur proper no es donen les condicions per crear valor amb fusions transfrontereres a Europa", va preveure. El financer ho va argumentar pels diferents costums dels clients de cada país i per una normativa no harmonitzada: "En el sector bancari encara no hi ha una Unió Europea i, per tant, les sinergies desapareixen".

En el cas espanyol, Gortázar va presumir de la integració de Bankia en CaixaBank, "la més gran i exitosa de la història", i va apuntar que CaixaBank ja va fer els deures i que té "el volum que ha de tenir".

A l’auditori hi havia escoltant-lo una nodrida representació de personalitats del món de la política i l’empresa, amb Javier Moll, president del grup Prensa Ibérica, i la seva esposa i vicepresidenta, Arantza Sarasola, al capdavant.

«Tenim una productivitat baixa i un deute i un dèficit que no corresponen al moment del cicle»

Notícies relacionades

Gonzalo Gortázar

CONSELLER DELEGAT DE CAIXABANK