L’Airef proposa que els nous funcionaris entrin a la sanitat pública
La presidenta de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), Cristina Herrero, va presentar ahir en roda de premsa els estudis de la primera fase Spending Review 2022-2026 sobre mutualisme administratiu i instruments financers. L’informe sobre Muface, llargament esperat, proposa incorporar, de manera progressiva, i a mitjà termini, els nous mutualistes al Sistema Nacional de Salut –va recordar que la sanitat pública ja la trien un 70% de funcionaris– i permetre l’adscripció voluntària. "Milloraria l’eficiència del sistema", va assenyalar Herrero. A més, constata que el model constitueix una "excepció singular" entre els països del nostre entorn. Proposa, per això, reformes estructurals per transformar l’actual adscripció obligatòria.
400 milions de microdades
Notícies relacionadesL’Airef va publicar l’estudi sobre el mutualisme administratiu en el qual avalua l’eficàcia i eficiència del sistema. S’analitzen 400 milions de microdades anonimitzades i incorpora les conclusions d’una enquesta feta a 16.000 mutualistes. A més, es combina informació administrativa, activitat hospitalària, consum de fàrmacs... "El cas espanyol és singular", va assenyalar Herrero, que es va referir a països amb sistemes sanitaris universals.
Va al·ludir a una anàlisi comparativa amb països amb sistemes sanitaris universals finançats mitjançant impostos. I va assenyalar que mentre països com Itàlia i Turquia van integrar els règims especials de funcionaris durant la constitució dels seus sistemes nacionals de salut i d’altres, com Grècia i Portugal, ho van fer en el marc de reformes estructurals en períodes de crisis econòmiques, Espanya manté un sistema diferenciat que, segons Herrero, necessita reformes. Així, va explicar que transformar l’actual adscripció obligatòria dels funcionaris en règim voluntari permetria racionalitzar el sistema i generar estalvis als mateixos mutualistes i a les arques públiques.
- Reconfiguració de l’esquerra Sumar manté oberta la porta del Front Ampli a Rufián: «És un actiu electoral immens»
- Activitat parlamentària Sánchez tanca la legislatura menys productiva i es converteix en el president que més reials decrets ha aprovat
- Iniciativa reeixida Els sèniors al rescat dels cinemes: els dimarts de dos euros per als majors de 65 anys triomfen
- Crisi habitacional Emilio (28 anys) viu en un contenidor de 14 metres quadrats i gasta només 20 euros al mes: "M'ha calgut aprendre de tot"
- Policia Manresa ampliarà la Guàrdia Urbana amb 20 nous agents en dos anys per reforçar la seguretat
