REFORMA DEL CODI PENAL

Penes de presó molt més dures per als culpables d'accidents de trànsit

El Senat aprova definitivament la reforma del Codi Penal promoguda per Anna González, que entrarà en vigor divendres

Les condemnes per conduir begut i causar morts poden arribar als 9 anys, i es crea el delicte d'abandonament del lloc del succés

zentauroepp33144063 ciclista190220192527

zentauroepp33144063 ciclista190220192527 / Sxenick

3
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

"Les víctimes de trànsit estan des d’ara més protegides i els que condueixen al volant borratxos o drogats, molt més amenaçats". Aquest ha sigut missatge gairebé unànime sentit en el ple del Senat que ha aprovat aquest dimecres definitivament, per 222 vots a favor i 17 en contra, l’enduriment del Codi Penal de trànsit. Una reforma que eleva les penes de presó fins als nou anys per als casos més greus i crea el delicte d’abandonament del lloc de l’accident. Aquest mateix divendres entra en vigor una vegada es publiqui dijous en el BOE.

La votació favorable s’ha fet amb una alegria i uns aplaudiments (prohibits per cert per al públic) que no es veien des de fa molt temps a cap de les dues cambres parlamentàries. La trentena de víctimes d’accidents i els seus familiars que han acudit a la cambra de la plaça de la Marina Española fa molt temps que no somreien així. No era per a menys.

La 'llei Anna González'

Com ha apuntat un dels senadors, la reforma s’hauria de batejar com a ‘llei Anna González’, la vídua d’un ciclista que fa tres anys va emprendre la campanya #PorUnaLeyJusta amb la recollida de més de 250.000 firmes i el recolzament de tot el col·lectiu ciclista, amb els excampions Perico Delgado i Alberto Contador en el grup en cap.

Tres anys durant els quals han hagut de pedalejar més costa amunt que al Tourmalet. Pujades sobretot en forma de promeses incomplertes de polítics del tot l’arc parlamentari. Al final, la cursa de fons s’havia convertit ja en una contrarellotge. Si el Senat tocava ni tan sols una coma del text remès pel Congrés, tot s’ensorrava com un castell de cartes per l’avançament electoral. La reforma havia de tornar a la Cambra baixa i no hi havia temps de votar-la abans de la dissolució de les Corts. La proposició de llei dequeia i caldria començar de zero, potser, en la pròxima legislatura.

Només Podem i Vox se’n desmarquen 

Encara que coneixien aquesta situació, Units Podem, que va ser l’únic grup que hi va votar en contra al Congrés, ha mantingut les seves esmenes i el seu rebuig al Senat. Ha sigut l’únic que se n’ha desmarcat, juntament al senador de VoxAntonio Alcaraz, que ni tan sols hi ha votat malgrat ser present en el seu escó. Ni sí, ni no, ni abstenció. No ha premut cap botó.

La senadora morada Celia Cánovas ha intentat explicar al públic que el seu grup no estava "en contra de la filosofia de la reforma", que el que no compartia era el grau en què s’augmentaven les penes i la via escollida. "En la via administrativa hi ha prou possibilitats de sancionar amb duresa", s’ha defensat. Esforç va. Una de les víctimes li ha respost amb un ‘moment fer la figa’.

Es reverteix la 'reforma Catalá' 

Potser l’aspecte més important del canvi de legislació és el menys espectacular i el més apreciat pels implicats. En matèria de trànsit es reverteix la 'reforma Català', per la qual el PP va eliminar el 2015 les faltes del Codi Penal. Des d’aleshores, el 90% dels accidents de trànsit s’havien derivat a la legislació civil, on els ferits i familiars de morts s’enfronten sols a les companyies d’assegurances, i sense el recolzament d’un fiscal, un pèrit judicial o un advocat d’ofici tenen la batalla perduda.

L’altre gran paquet de la llei afecta la conducció amb "drogues o alcohol", que "queden definitivament fora de la carretera", en paraules del senador de Ciutadans Tomás Marcos. Si es provoca un accident mortal havent consumit estupefaents o una dosi delictiva d'alcohol, la pena mínima serà de 2 a 4 anys i la màxima podrà arribar als nou anys si hi ha "molts" morts.

El que s’escapa la paga

Notícies relacionades

"El que s’escapa la paga", també en paraules de Tomás Díaz. Potser és l’article més simbòlic de la reforma, el que penalitza amb fins a quatre anys l’"abandonament del lloc de l'accident". És el primer que va fer reaccionar Anna González. Aquesta va començar a idear la seva campanya quan el jutge no va imputar cap delicte al camioner que va deixar tirat a la cuneta l’Óscar, el seu marit, perquè l’autòpsia demostrava que quan va fugir ja estava mort. Per aquesta raó no se'l podia acusar d’omissió del deure de socors.

El director general de Trànsit, Pere Navarro, que també va aplaudir des de l’escó, va considerar "molt important la reforma i també la forma en què s’ha aprovat". "Centenars d’iniciatives ciutadanes queden a la cuneta, però aquesta ha aconseguit arribar a la meta vencent tots els obstacles", va destacar.