REUNIÓ TAXI-GOVERN

Els taxistes celebren les promeses del Govern central, però no desconvoquen la vaga

undefined44493182 madrid  30 07 2018  economia paro de taxistas en madrid   en180730141618

undefined44493182 madrid 30 07 2018 economia paro de taxistas en madrid en180730141618

4
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

El Govern espanyol farà divendres vinent, en el Consell de Ministres, "una declaració formal de compromís amb el taxi", ha anunciat el secretari d’Estat d’Infraestructures i Transports, Pedro Saura, quan ha acabat la reunió que ha mantingut avui amb representants de les organitzacions de taxistes Antaxi, Fedetaxi, Élite i Caracol, en vaga a la major part d’Espanya.

El número dos del Ministeri de Foment s’ha compromès a estudiar "amb temps, sense fer pedaços", el gruix de les propostes que li han fet els taxistes, per integrar-les en un reial decret que estarà llest el pròxim 15 de setembre, i que aniria acompanyat d’una nova llei per al sector que traspassaria a les comunitats autònomes la potestat sobre les VTC (vehicles de transport amb conductor). Tot "per reposar la legalitat", ha dit Saura, que establia la proporció d’una llicència de VTC (els cotxes Uber i Cabify són VTC) per cada 30 llicències de taxi.

La proporció 1/30, que regia a l’àrea metropolitana de Barcelona, va ser bloquejada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, fet que va encendre una vaga de taxistes barcelonins que ha sigut seguida a gairebé tot Espanya. Als representants de les organitzacions del taxi els han sonat molt bé les paraules de Saura, però han sortit de la reunió a Foment sense intenció d’aixecar la vaga i amb la idea de discutir en les assemblees en diverses ciutats del país una proposta per seguir amb les aturades fins al Consell de Ministres de divendres, o fins dimecres, quan es reuneix la Conferència Sectorial del Transport amb les comunitats autònomes. 

Aquesta reunió és important, perquè falta conèixer l’actitud dels governs autonòmics. De fet, tant Miguel Leal, president de Fedetaxi, com Alberto 'Tito' Álvarez, dirigent d’Élite Taxi, han dit que "les bones paraules" que han sentit a Foment depenen ara "de la tramitació parlamentària, i això està com està" –ha explicat Leal–, i "del que vulguin assumir les comunitats autònomes", ha explicat Álvarez.

No seran aquests governs els que, en qualsevol cas, tindran l’última paraula, sinó els municipals. El Govern espanyol ha acordat amb els taxistes, com demanaven, que siguin els consistoris els que tinguin la capacitat de concedir llicències VTC i limitar-les. I, tot i que el barceloní Tito Álvarez ha dit "Jo del meu ajuntament em fio", el madrileny Julio Sanz, president d’Antaxi, ha assegurat que coneix "molts ajuntaments liberals" que no estarien d’acord amb una limitació 1/30.

"Aquest és un problema estructural que ha heretat aquest Govern, i necessitem temps per donar una solució definitiva, sense pedaços", ha dit el secretari d’Estat Saura. Foment vol que el canvi legislatiu es realitzi mitjançant "un full de ruta consensuat" amb les organitzacions del sector.

Els dirigents del taxi han sortit contents de la reunió, però cauts.  "Tenim alguna cosa, però no és suficient", ha dit Julio Sanz. "No ens serviria que el problema se solucionés a Barcelona i es creés en 16 punts més", ha dit Miguel Leal. "Ens agrada el que diuen, però s’ha de plasmar en paper i ha d’agradar a la gent que està tirada al carrer", ha dit Tito Álvarez per a Barcelona. A les assemblees, doncs, i cada un a la seva.

Pressió forta

Expliquen assistents a la reunió que Pedro Saura ha començat reconeixent que "aquest és un problema molt molt seriós". A les portes del Ministeri de Foment s’hi havien concentrat el matí d’aquest dilluns una fracció considerable de la flota de taxis de Madrid, que han format una enorme quíntuple filera que s’estenia des de la Castellana Nord fins al centre de la ciutat. Hi participen més de 2.000 cotxes, segons càlculs dels organitzadors.

"Hem volgut donar caliu als companys que es reuneixen amb el ministeri", ha explicat el dirigent de l’Associació Nacional del Taxi, José Miguel Fúnez, abans de la trobada crucial amb el secretari d’Estat.

Un moment de la reunió al Ministeri de Foment. / DAVID CASTRO

El sector es mostra procliu a acceptar el traspàs de la gestió de les llicències VTC a les comunitats autònomes, que actualment les tenen delegades, i d’allà als ajuntaments, però aquesta vegada volen el decret com a garantia –"Ens han enganyat tantes vegades...", sospirava Julio Sanz– i amb la proporció 1/30 que regia a Barcelona; una VTC per cada 30 taxis autoritzats.

Fonts del sector madrileny del taxi afirmen que actualment, a Madrid, la proporció ha arribat a un VTC per cada set taxis, i es mostren convençuts que "si això continua així arribarà a ser d’un per cada quatre".

taxista-jos-torrejn / periodico

La principal artèria de Madrid ha estat parada fins molt després de la reunió, que ja per si mateixa ha sigut llarga, des del migdia fins a passades les 4 de la tarda. Només estava operatiu un carril de pujada, i ocasionalment algun camioner que passava saludava amb el clàxon els vaguistes.

Hi havia un ambient festiu entre els congregats, potser torbat per algun incident aïllat, com quan un hiperventilat ha llançat una ampolla a un taxi en serveis mínims. 

Concentració de taxis a les portes del Ministeri de Foment, a la Castellana madrilenya. / David Castro

Notícies relacionades

Però, sota de les xerrades animades, continua residint una forta tensió. "No hi ha cap hora fixada per al final d’aquesta concentració", adverteixen des de les organitzacions convocants. Mentre esperaven el final de la reunió, grups de taxistes parlaven en grupets, es feien ‘selfies’, gravaven vídeos d’"una jornada històrica" –deia un veterà acalorat sota el sol sufocant mòbil en mà– per penjar-los a les xarxes socials.

Per al matí d’aquest dimarts està fixada una reunió de Saura amb Unauto, la patronal de les VTC, els conductors que són a la trinxera de davant, el president de la qual, Eduardo Martín, s’ha passat el cap de setmana demanant al Govern espanyol "que recuperi el control dels carrers". 

Temes:

Taxis