La fiscalia demana que la Policia pugui investigar les trucades dels accidentats

El fiscal de seguretat viària dirigeix un ofici als agents perquè extremin la seva actuació en vista del repunt dels accidents

El ministeri públic estudia la possibilitat que les forces de seguretat indaguin sobre les trucades prèvies sense condicions

motor-perder-puntos-carnet

motor-perder-puntos-carnet

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martín

Les carreteres espanyoles pateixen un repunt de la sinistralitat, des de l’any 2015, que requereix noves mesures i esforços perquè els conductors espanyols compleixin les normes i, amb això, es redueixin els accidents. El diagnòstic és compartit pel nou director de la DGT, Pere Navarro, i el fiscal coordinador de seguretat viària, Bartolomé Vargas. I també la solució: incrementar els controls perquè els conductors no es relaxin i sentin que davant de la mínima infracció la possibilitat que t’"agafin" és completa. “La supervisió estalvia vides”, va assenyalar aquest dijous el representant del ministeri públic, més procliu a generalitzar la presència d’agents a les carreteres que a augmentar les sancions.

Per això, el fiscal ha remès un ofici a les policies judicials de trànsit perquè “s’hi mirin” en la seva actuació, actuïn amb “més rigor i eficàcia” en la investigació dels delictes i augmentin els controls, especialment sobre alcohol i drogues. L’últim informe de l’Institut de Toxicologia, presentat aquesta setmana, dona la dada que un 42% dels conductors morts el 2017 havien consumit substàncies que dificulten la conducció, entre les quals s’inclouen també els psicofàrmacs, una xifra que no descendeix en l’última dècada malgrat les sancions i campanyes informatives. Per això, el director de la DGT, d’acord amb la fiscalia, va anunciar en aquella presentació que efectivament hi haurà més controls, tot i que ja es van incrementar el 2017.

Les dues instàncies coincideixen que l’ús del mòbil és en aquests moments “la principal causa de sinistralitat”, per això la DGT estudiarà penalitzar amb entre quatre i sis punts que es consulti el telèfon mentre es condueix (ara se’n perden tres). A més, la fiscalia ha demanat a la Policia que investigui detalladament els accidents que han causat mort o lesió per veure si el motiu és la distracció provocada per l’ús del mòbil. En aquest cas, ha de ser considerat una imprudència greu, penada amb entre un i quatre anys de presó.

Les trucades

Notícies relacionades

El fiscal demana a la policia informes detallats sobre la freqüència i la durada de l’ús del mòbil durant el desplaçament i estudia una reforma legal perquè els agents puguin consultar les trucades i els missatges enviats pel conductor sense condicions. La reforma de la llei d’enjudiciament criminal del 2015 va introduir un conjunt de garanties per protegir la intimitat de l’acusat d’un delicte que, segons Vargas, es mereix un "examen tècnic jurídic" que ja està fent la fiscalia per ben aviat donar instruccions precises als agents sobre la possibilitat de consultar les trucades prèvies. Fins aleshores, la consulta requereix autorització judicial. A més, es pot constatar l’ús del mòbil mitjançant el testimoni dels ocupants del vehicle o vianants, així com per la col·locació del telèfon al seient o voltants del conductor.

Així mateix, el fiscal ha demanat que s’indagui si la utilització del navegador o del de mans lliures, l’ús del qual està autoritzat, està darrere d’un accident causat per la distracció. En aquest cas, s’aplicarien les mateixes penes que per l’ús del mòbil. 

Temes:

Trànsit Mòbils