vies de pagament

El Govern veu "difícil" substituir al gener els peatges per una tarifa plana

El conseller Calvet admet la dificultat d'implantar la vinyeta a començaments del 2019 i no descarta fer-ho primer a les autopistes de la Generalitat

rjulve43666411 pla mig del conseller de territori i sostenibilitat  dami  c180610103854

rjulve43666411 pla mig del conseller de territori i sostenibilitat dami c180610103854 / Andrea Zamorano

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El nou consellerm de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha admès que, malgrat les previsions que va fixar el Govern de Carles Puigdemontserà "difícil" que l’actual sistema de peatges a les autopistes quedi substituït a partir de l’1 de gener del 2019 per la denominada vinyeta, una  tarifa plana consistent que els conductors paguen una quota fixa anual d’entre 40 i 110 euros a canvi de l’ús il·limitat de la xarxa d’autopistes. Calvet, però, tampoc descarta començar a implantar la vinyeta només a les carreteres que gestiona la Generalitat en una primera fase en cas que l’Executiu central no vulgui introduir aquest sistema a les carreteres de titularitat estatal.

El conseller de Territori i Sostenibiliat, en una entrevista a l’ACN, ha reclamat al nou Govern de Pedro Sánchez que s’"arrisqui" per fer "un salt de qualitat amb visió de lluita contra el canvi climàtic" i ha advocat per aplicar la vinyeta de manera "homogènia" per totes les autopistes que travessen Catalunya. 

Calvet ha reconegut que és "molt difícil" implantar la vinyeta "en les condicions actuals", en les quals "hi ha peatges a l’ombra, peatges explícits, concessions de l’Estat i concessions de la Generalitat." També ha recordat que molts països europeus ja apliquen aquesta fórmula perquè aporta "beneficis ambientals i econòmics", que després es podrien revertir en "la millora del transport públic o en la xarxa secundària ".

A l’espera de la reunió Sánchez-Torra

El Govern de Mariano Rajoy s’havia mostrat contrari que s’apliqués la vinyeta a Catalunya, però el canvi de Govern central torna a obrir la incògnita. Tot i això, Calvet ha assegurat que no es reunirà amb els ministres de Foment i de Transició Ecològica fins que el president Sánchez i el president Joaquim Torra no es posin d’acord en l’agenda política.

Notícies relacionades

"Jo no em posaré a parlar amb el nou ministre de Foment o de Transició Ecològica de projectes concrets sense saber amb qui estic parlant. ¿Estic parlant amb demòcrates que tenen un concepte clar del que és la llibertat, dels drets socials i polítics? ¿O estem parlant amb gent que pretén perpetuar aquest atac a la democràcia? A partir d’aquí parlarem d’infraestructures, que n’hi ha per fer", ha manifestat el titular de Territori.

La gestió de Rodalies

Calvet també ha obert la porta que una altra companyia diferent de Renfe es faci càrrec del servei de Rodalies a partir de l’any 2020, quan el transport de viatgers a la Unió Europea es liberalitzi. "La competència sempre és bona", ha apuntat, i ha deixat entreveure que la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya podria ser una de les opcions.