Ciències planetàries / Astrobiologia

Estranys materials a l’asteroide Ryugu podrien revelar els secrets sobre l’origen de la vida

L’asteroide s’hauria format al Sistema Solar exterior: conté aigua carbonatada, sals, matèria orgànica i una inusual combinació de terres rares

Els científics han identificat una inusual combinació de materials a l’asteroide Ryugu, a partir de l’estudi de 16 partícules de les mostres portades a la Terra el desembre del 2020 per una petita càpsula d’aterratge de l’agència espacial japonesa (JAXA). Les elevades concentracions de terres rares i altres compostos confirmarien que Ryugu és un asteroide molt pristí, que representa els començaments del nostre Sistema Solar i que podria donar llum sobre els orígens de la vida.

Un equip internacional d’investigadors ha realitzat una nova anàlisi sobre les mostres de l’asteroide Ryugu, capturades i portades a la Terra el 2020 per una missió de l’Agència Japonesa d’Exploració Aeroespacial (JAXA). L’estudi, publicat recentment a la revista Science, conclou que Ryugu va començar la seva història al Sistema Solar exterior, al descobrir-se en la seva composició materials conformats a temperatures sorprenentment baixes de menys de 40 graus Celsius, que no podrien haver-se registrat a les zones més pròximes al Sol.

Des del Sistema Solar exterior

Segons una nota de premsa de la Universitat Goethe de Frankfurt, a Alemanya, un dels centres acadèmics que va participar a l’estudi, els investigadors van observar a les mostres que Ryugu està format de materials de tipus CI, que són molt similars al Sol en termes de la seva composició química. Fins ara, el material CI rares vegades s’ha trobat a la Terra, i quan s’ha identificat ha sigut a partir de fragments alterats o contaminats a l’ingressar a l’atmosfera o a l’impactar amb el nostre planeta.

Això confirmaria que Ryugu es va originar a partir d’un asteroide pare que es va formar en la nebulosa solar exterior, des de la qual provindria el material identificat. A això se suma la troballa d’una abundant concentració de terres rares, en proporcions 100 vegades més altes que en qualsevol altre lloc del Sistema Solar. Totes aquestes dades marcarien que l’asteroide es va formar a l’àrea més allunyada al Sol.

Ryugu, descobert el 10 de maig del 1999, és un objectiu interessant d’investigació a causa del seu alt contingut en carboni, que promet entregar informació clau sobre l’origen de la vida al Sistema Solar. Els científics a càrrec del nou estudi afirmen que el cos principal de Ryugu es va formar aproximadament dos milions d’anys després del començament de la formació del Sistema Solar.

Els elements de la vida

Les anàlisis realitzades sobre les mostres, utilitzant una tecnologia que permet una extrema precisió en la detecció de la seva composició química, van fer possible la troballa d’aigua carbonatada, sals i matèria orgànica, que alguna vegada va formar part del cos principal de Ryugu. Una gota d’aigua a l’interior d’un cristall de sulfur de ferro incloïa a més diòxid de carboni (CO2). En estudis previs, s’havien identificat aminoàcids, altres substàncies fonamentals per a la vida.